De geloofwaardigheid van de boodschap vergroten

geloofwaardigheid van de boodschap vergroten

Radiospots: ‘duurzaam' en geloofwaardig?

RMB voerde samen met zijn partners NRJ, RTBF en LN RADIO een benchmarkonderzoek uit over de geloofwaardigheid van 'duurzame' radiocampagnes in het zuiden van het land. De studie, die geleid werd door het bureau Bubka, is complementair aan het onderzoek dat de Var, de reclameregie van de VRT, uitvoerde in het Noorden. Ze breidt de analyse uit op nationaal niveau en maakt het mogelijk om vergelijkingen tussen Franstaligen en Nederlandstaligen te maken. 

Voor duurzaamheidsgerichte reclameboodschappen is radio een medium dat werkt! Van de campagnes die bestudeerd werden, blijken een aantal audiospots duidelijk een positieve impact te hebben op de ondervraagde personen. Maar wat geloofwaardigheid betreft, blijft er over het algemeen nog veel ruimte voor verbetering. 

Bent u een op duurzaamheid gericht merk of dienst? Biedt u een milieuvriendelijk product aan? Praat er op adequate manier over. En werk samen met RMB op basis van de besluiten van zijn onderzoek om de effectiviteit van uw boodschap te verbeteren.

De geloofwaardigheid van de boodschap vergroten
duurzaamheid

Het belang van de sociale norm

Var en RMB besloten een onderzoek te wijden aan de analyse van radiospots gericht op duurzaamheid, omdat experts een verband legden tussen ‘social norming' en het aannemen van een duurzamer gedrag. 

Pas wanneer het concept van duurzaamheid zal geïntegreerd zijn in de 'social norming', d.w.z. de regels die bepalen of handelingen aanvaardbaar en/of passend zijn in onze maatschappij, zal het menselijk gedrag substantieel evolueren ten gunste van de bescherming van ons ecosysteem, het behoud van een stabiele en welvarende economie en de handhaving van rechtvaardige sociale relaties.  

Kortom, wanneer duurzaam gedrag toeneemt, wordt het sociaal aanvaardbaar en leidt het tot nieuwe normen. Media en reclame zijn echter een belangrijke hefboom voor ‘social norming’. Het invoeren van sociale normen gebeurt door communicatie. 

13,8%

Aandeel duurzaamheids-radiocampagnes die geloofwaardig overkomen (Zuiden)

7,3%

Aandeel duurzaamheids-radiocampagnes die de consument motiveren (Zuiden)

9,7%

Geloofwaardigheidspeil van commerciële radiospots (Zuiden)

Het RMB-onderzoek in detail

RMB schakelde Bubka en Professor Dr. Gino Verleye (Ugent, IMEC, VUB) in om zijn onderzoek uit te voeren op de zenders van zijn radiopartners. 

Het onderzoek heeft tot doel de factoren te identificeren die de geloofwaardigheid van campagnes bepalen wat duurzaamheidsclaims betreft. De tweede doelstelling is om de verantwoordelijke adverteerders inzichten aan te reiken, waarmee ze aan het einde van hun campagnes echt impact kunnen genereren. Hiertoe werden 75 radiospots, representatief voor 10 verschillende merkensectoren, volgens een wetenschappelijk model geanalyseerd.

Uit de resultaten blijkt dat het aandeel van de duurzaamheidscampagnes die geloofwaardig overkomen, nog vrij laag blijft. De culturele verschillen tussen het noorden en het zuiden van het land beïnvloeden de perceptie van de geloofwaardigheid van de spots. En deze perceptie varieert afhankelijk van het soort campagne (al dan niet commercieel) en de sector van de adverteerder. 

De geloofwaardigheid van de boodschap vergroten

Andere belangrijke resultaten

  • Aandeel duurzaamheids-radiocampagnes die geloofwaardig overkomen
    • 13,8%  Zuiden
    • 9,7%    Noorden 

  • Aandeel duurzaamheids-radiocampagnes die de consument motiveren
    • 7,3%    Zuiden
    • 6,7%    Noorden

  • Het geloofwaardigheidsniveau van radiospots ligt hoger voor niet-commerciële campagnes (basis Zuiden)
    • 9,7%   commerciële spots
    • 18,3%  niet-commerciële spots of boodschappen van algemeen nut 

  • Het geloofwaardigheidsniveau van radiospots varieert sterk volgens de sector (basis Zuiden)
    • 20,2% hoogste niveau (non profit & public sector)
    • 4,3%   laagste niveau (B2B services)

Neem contact met ons op!

Vertegenwoordigt u een merk dat zich inzet of wil inzetten voor duurzaamheid? Dan is het van cruciaal belang dat uw reclameboodschap geloofwaardig is, zodat uw actie terecht wordt erkend. RMB begeleidt u graag bij de oplossing!

Neem contact op met onze expert
Contact
Julie Degroof

Klantendienst