Waarom voor podcast kiezen?
De podcast is een booming audioformaat met veel troeven qua reclame
Nieuw eldorado
De in de VS gelanceerde en rond 2010 naar Europa overgewaaide podcast maakt op dit ogenblik volwaardig deel uit van het Belgische audiolandschap. Het is een erg populair product dat een steeds groter publiek lokt en ook alsmaar meer adverteerders aanspreekt. Dit heeft met name te maken met het eerder jonge en upscale consumentenprofiel.
De twee belangrijkste soorten podcasts zijn: de 'native' podcast, gemaakt met originele content om op internet te worden uitgezonden, en de 'replay' podcast, een radioprogramma dat eerst via een radiostation werd uitgezonden en vervolgens online wordt aangeboden.
Vraagt u zich af of het gunstig is om de podcast in te zetten voor uw reclamecampagne? De MarCom-afdeling van RMB belicht een aantal cijfers, die de kracht van dit format aantonen.
Hoge engagement rate
- Maximale aandacht. Meestal worden podcasts geconsumeerd in een rustige en intieme setting. Luisteraars hebben ervoor gekozen om te luisteren naar de content die ze zorgvuldig hebben geselecteerd. Daarom trekken podcasts sterk de aandacht en leiden ze tot een uitstekende assimilatie van reclameboodschappen.
- Verhoogde geloofwaardigheid. Luisteraars bouwen dikwijls een vertrouwensband op met de podcasters die ze regelmatig beluisteren. Wanneer een merk gekoppeld wordt aan een podcast, profiteert het mee van dit vertrouwen dat is ontstaan tussen de luisteraar en de podcastmaker.
- Conversiekracht. De podcast is bijzonder effectief in het aanzetten tot een aankoop. Het is bewezen dat de luisteraars, die vertrouwen en belangstelling hebben, nogal geneigd zijn tot actie over te gaan. En actie betekent dan zowel een website bezoeken, als een product uitproberen of een dienst aanschaffen.
Totaal aantal podcastluisteraars (België Zuid)
Dagelijkse podcastluisteraars (België Zuid)
Podcastluisteraars via smartphone
Andere belangrijke resultaten
- 55% van de podcastconsumenten zijn mannen (cfr. radioluisteraars = 51%).
- 61% van de podcastconsumenten behoren tot de welgestelde bevolkingsgroepen (SG 1-4) (cfr. radioluisteraars = 55%).
- podcastconsumenten zijn vrij jong; 48% van hen is 12 tot 34 jaar (cfr. radioluisteraars = 27%).
- Spotify is het platform waarop de Franstalige Belgen het meest naar podcasts luisteren (42% share of volume). De radio- of newssites/apps staan op de tweede plaats met 32% share of volume.
- 66% van de podcastliefhebbers consumeren de content thuis, terwijl 31% dat onderweg doen (te voet, in de wagen, het openbaar vervoer, enzovoort).
Bron: Cim Audio Time 2024, België Zuid, 12-74 jaar
Neem contact op met een expert
Wilt u de podcast inzetten als communicatiekanaal? Graag meer informatie over de commerciële oplossingen die RMB aanbiedt?