RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

15.05.2018

Duivelse bereikcijfers

Het WK 2018 zal een exceptioneel tv-bereik genereren

Duivelse bereikcijfers

Sinds 2010 blijven de tv-bereikcijfers van grote voetbaltoernooien alsmaar stijgen. Tijdens het vorige WK van 2014 stemde 93% van de Franstalige Belgen af op deze competitie. Een uitstekend voorteken dus voor de 2018-editie! En voor de merken een buitenkans om makkelijk GRP's te verzamelen…

Op 14 juni wordt in Rusland de aftrap gegeven voor het WK Voetbal 2018. De Belgen halen hun zwart-geel-rode supportersattributen uit de kast en het medium televisie pakt uit met een buitengewoon bereik. U herinnert zich vast nog dat het WK 2014 al recordcijfers opleverde: ratings, marktaandelen, aantal gastkijkers in de gezinnen, aantal bekeken wedstrijden, enz.

 

En aangezien onze Rode Duivels opnieuw van de partij zijn mogen we voor het WK 2018 hetzelfde succes verwachten. Terugblik op de performances van 4 jaar geleden:  

 

Dekking en marktaandelen

 

In 2014 volgden 4.100.000 Franstalige kijkers het WK voetbal in Brazilië op de tv-zenders van de RTBF. Qua dekking betekent dit 93% van de bevolking 4+. Dit percentage stijgt tot 97% bij de mannen 18-54 jaar.

 

De marktaandelen namen letterlijk een hoge vlucht: een gemiddeld marktaandeel van 43% voor alle wedstrijden samen bij het totaal aantal kijkers en tot 53% bij de mannen. Bij de wedstrijden met de Rode Duivels overtroffen deze scores alle verwachtingen.

 

 

Stijgend bereik

 

Het enthousiasme voor grote voetbaltoernooien neemt van editie tot editie toe, zowel wat het WK als EK betreft. In 2012 begon het gemiddelde bereik van de wedstrijden sterk te stijgen, en toen namen de Rode Duivels (zelfs) nog niet mee aan het EK.

 

 

 

Concentratie van de tv-consumptie

 

Het WK zorgt voor een stijgende tv-consumptie: +14% rating Total TV (02 :00-26 :00) bij de bevolking 4+ en tot +28% bij de mannen 18-54 jaar in het zuiden van het land, versus 2013 (zelfde periode).

 

Vooral de RTBF profiteert van dit extra bereik. La Une en La Deux samen krijgen het grootste stuk van de taart: +96% marktaandeel vs het jaar voordien en +125% vs de maand voor het evenement bij de 15-54-jarigen. AB3 is de Belgisch-Franstalige tv-zender die zich het beste verdedigt tegen het RTBF-overwicht.

 

 

Sterke reclameblokken

 

Na afloop van de competitie was de reclamebalans exceptioneel. De 354 reclameblokken die rond de wedstrijden werden uitgezonden genereerden 3.123 GRP's bij de 15-54-jarigen en 3.810 GRP's bij de mannen 18-54 jaar.

 

Het tijdsverschil tussen het WK 2010 en 2014, en de afwezigheid van een nationale ploeg in 2010, maken de vergelijking ingewikkeld. Maar zelfs indien de reclameblokken rond de 'Rode Duivels' niet worden meegeteld, blijft het resultaat verbluffend: de gemiddelde GRP's van 2014 vertonen een stijging van 70% tot 80% ten opzichte van de reclameblokken voor het WK 2010.

 

De uitblinker van alle WK 2014-reclameblokken is het 'FBT'-reclameblok van 01/07/2014: een rating van 42,1% bij de mannen 18-54 jaar!