RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

29.06.2018

WK-balans nr. 2

Einde eerste ronde: 'incremental' Auvio en vergelijking WK 2014

WK-balans nr. 2

De groepsfase of eerste ronde van het WK 2018 is afgesloten en de trend van de eerste balans wordt bevestigd: dit is een recordeditie. We noteren een nooit eerder behaald marktaandeel voor tv-zuid, stijgende gemiddelde ratings, een forse incrementele dekking in digital… Alle ingrediënten zijn aanwezig om nog meer te kunnen genieten van de Rode Duivels-kwalificatie voor de achtste finale.

Sinds 14/06 zendt de RTBF alle wedstrijden live uit op La Une of La Deux, en via zijn digitale platform Auvio. Samen voldoen televisie en internet aan de behoeften van een breed en gevarieerd publiek. Live videostreaming is complementair aan het medium tv en:

> genereert gemiddeld +6% incrementele dekking per match;
> heeft een jonger profiel met een publiek dat voor 53% bestaat uit 18-34-jarigen;
> biedt werkende personen de kans om het WK overdag te volgen, getuige de gemiddeld 904 unieke bezoekers tijdens de wedstrijden in het begin van de namiddag (14u00 tijdens de week).

 

Te onthouden van de 48 wedstrijden die tussen 14/06 en 28/06 gespeeld werden? 

> gemiddeld 683.568 kijkers en/of bezoekers per match (gecumuleerd bereik tv + Auvio);
> in totaal 3.557.467 kijkers, i.e. een globale tv-dekking van 81% (bereik 10 min) in het zuiden van het land;
> een bereikpiek voor de match 'België - Engeland' (28/06) met

     - een totaal van 1.848.207 Franstalige kijkers (gecumuleerd bereik tv + Auvio);
     - een marktaandeel tv-zuid van 85% bij de 15-54-jarigen en een score die stijgt tot 91% bij de mannen 18-54 jaar;>

> TOP 5 van de wedstrijden tv & Auvio (excl. Rode Duivels).

 

Learnings Auvio 

Vergeleken met televisie, bedraagt de gemiddelde toename van extra kijkers via Auvio +6%.

 De optimalisering van de WK-dekking via het digitale platform Auvio varieert echter volgens het moment dat de wedstrijden gespeeld worden en volgens de doelgroepen:

> + 12% incrementele dekking tijdens de wedstrijden van 14u00, tijdens de week. Het digitale platform is een absolute troef bij evenementen die buiten prime time worden uitgezonden;
> gemiddeld + 9% extra bereik per match bij de doelgroep mannen;
> gemiddeld + 16% extra kijkers 18-34 jaar per match.

 

Iedereen in zwart-geel-rood!

De wedstrijden van ons nationale team blijven een grote aanhang creëren: de Franstaligen missen geen enkele kans om te supporteren voor de Rode Duivels! Op de RTBF-tv genereren de drie eerste matchen:

> 29% gemiddelde rating (15-54)
> 88% gemiddeld marktaandeel (15-54)
> 57% gecumuleerde dekking (15-54)
> 49% vrouwen bij het kijkerspubliek (vs 41% voor het gemiddelde van het WK)

 

Op La Une behaalt de match België/Tunesië het beste marktaandeel bij de 15-54-jarigen, met een score van 90% (tot 93% bij de mannen 18-54 jaar). De wedstrijd België/Engeland laat het beste bereik noteren, met 31% rating bij de 15-54-jarigen (tot 35% bij de mannen).

Op Auvio doen de matchen van de Rode Duivels het beter dan het gemiddelde van de wedstrijden: gemiddeld 86.551 unieke bezoekers per match en een gemiddelde incrementele dekking van +5% versus La Une. Op de hoogste plaats van het erepodium staat de wedstrijd België/Panama, met 107.525 unieke bezoekers van het platform.

 

Beste WK aller tijden

Het geweldige enthousiasme van de Belgen voor het WK-evenement wordt weer bevestigd. De 2018-editie is een 'grand cru' en levert performances op die beter zijn dan bij het WK 2014 (vergelijking in hetzelfde stadium):

gemiddeld + 16% marktaandeel per match (15-54 jaar)
> een stijgend aandeel 'vrouwen': +20% qua profiel

De record-marktaandelen tv-zuid van 2014 worden ook in dit stadium van het WK verbeterd (d.w.z. voor de achtste finales):  

 

 

WK 2014

WK 2018

 

Match

 

Match

 

MADL 4+

België / Rusland

83%

België / Tunesië

90%

MADL 15-54

België / Rusland

86%

België / Tunesië

91%

MADL Man 18-54

Zuid-Korea / België

88%

België / Tunesië

93%

 

Wanneer we de totale bevolking 4+ in het Zuiden en alle tv-uitzendingen van de laatste jaren (alle soorten programma's samen) beschouwen, dan neemt het WK 2018 een uitstekende positie in bij de hoogste bereikcijfers ooit.

Sommigen herinneren zich vast nog de buitengewone score van de film "Bienvenue chez les Cht’is" in maart 2010: 1.404.158 Franstalige kijkers. Sindsdien sneuvelde het record al twee keer door voetbal op de RTBF: 1.655.427 kijkers voor 'België/USA' tijdens het WK 2014, en 1.675.674 fans voor 'België/Italië' tijdens het EK 2016.

Op dit ogenblik piekt het bereik in 2018 op 1.452.423 kijkers 4+ voor de match 'België / Engeland'.

Het record-marktaandeel werd echter verbeterd met 90% bij de 4+ en 93% bij de mannen 18-54 jaar voor de match 'België / Tunesië'. Dit historische marktaandeel toont aan hoe sterk de RTBF-zenders uit de hoek komen tijdens dit WK 2018!

 

*****

 

Ontdek hier ons volledige WK 2018-dossier.

 

Download ook onze gratis 'RMB Insights'-app om de performances dagelijks te volgen. Daags na elke match levert RMB Insights de tv- en internetcijfers voor verschillende doelgroepen.

 

 

Bronnen: TV = CIM-Audimetrie Zuiden; Auvio = RTBF