RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

12.10.2018

CIM RAM SEPT 2017 - AUG 2018

RMB-aanbod koploper in dag- en weekbereik!

CIM RAM SEPT 2017 - AUG 2018

Het CIM heeft net de laatste luistercijfers in België bekendgemaakt voor de periode mei-augustus 2018. Deze laatste golf vertoont een hybride en atypisch interval, met een mix van eindeseizoens- en zomerprogrammering. Het is ook de 3e golf van de nieuwe CIM RAM-studie waarvan de methodologie nog moet gefinetuned en bestendigd worden. We zullen ze dus niet geïsoleerd bestuderen.

We analyseren het afgelopen jaar, van september 2017 tot en met augustus 2018, wat overeenstemt met de mediaplanninggolf die door de reclamemarkt werd gebruikt in de evaluatiesoftware.

De radio's in regie laten in totaal een jaargemiddelde noteren van 1,6 miljoen luisteraars per dag en bijna 2,4 miljoen luisteraars per week. Het RMB-aanbod is koploper in het Zuiden, zowel in dag- als weekbereik! Wat reclame betreft, is de Franstalige radiomarkt, net als in de laatste publicatie, bijna perfect in evenwicht: het commerciële marktaandeel van RMB bedraagt 49%. Dit betekent dat RMB bijna de helft van het potentieel van het koopbare radioaanbod heeft in het zuiden van het land.

 

 

VIVACITE: LEIDER IN HET ZUIDEN

Met een marktaandeel van 14.6% voor alle 12+ is VivaCité in het voorbije jaar de favoriete radio van de Franstaligen.

In de rankings van het Zuiden neemt de zender nog andere koploperposities in. Hij is onder meer Nr 1 qua dagbereik en marktaandeel in Wallonië (483.222 luisteraars per dag en 16.3% share).

Zijn performances voor de twee voorgenoemde variabelen plaatsen de zender ook op de eerste plaats van het klassement bij de VVA (436.066 luisteraars per dag en 15.3% share).

 

NRJ BREIDT DOELGROEP UIT

NRJ blijft 'een must' bij de doelgroep 12-24 jaar: leider qua marktaandeel (22.1%), hoogste bereik (155.000 luisteraars per dag) en Nr 1 in selectiviteit (index 232).

De muziekradio klimt met 5% bij de grotere doelgroep van 12-34 jaar versus de laatste mediaplanningcumul. NRJ is de 2e Franstalige zender in marktaandeel bij de doelgroep (16.6% share), maar staat wel op de 1e plaats qua bereik (232.087 luisteraars per dag).

 Ook aan te stippen is de belangstelling bij de gezinnen met kinderen: 3e radio qua marktaandeel (10.6% share), 2e radio qua bereik (161.450 luisteraars per dag) en … 1e zender in selectiviteit (index 144)!

 

CLASSIC 21: DE FAVORIET BIJ MANAGERS

Classic 21 behaalt een comfortabel marktaandeel van 9.6% bij de 12+ en lokt 356.000 luisteraars per dag.

Over het hele jaar onderscheidt de zender zich vooral bij de managers en vrije beroepen: met 18.6% marktaandeel verovert Classic 21 de eerste plaats bij deze doelgroep.

Classic kan ook prat gaan op de titel 'langste luisterduur' (158’ per dag bij de 12+).

 

PURE: EEN AANTREKKELIJK PROFIEL

Pure scoort nog altijd het beste bij de 18-44 jaar. Zijn marktaandeel (4.5% share) neemt nog toe met 6% versus de laatste cumulatie.

De radio vertoont een optimaal evenwicht bij de sociale groepen 1 tot 4, zowel bij de volwassenen van gemiddelde leeftijd (index 176; 18-44 SG1-4) als bij de meer gerichte doelgroep van de VVA (index 183; VVA 18-44 SG1-4). Pure is ook Nr 1 qua selectiviteit bij de werknemers (index 174).

Pour rappel, des changements méthodologiques importants ont été apportés à l’étude Radio depuis janvier 2018 : passage d’un recrutement 100% face-to-face à un recrutement mixte avec l’online, nouvelles procédures de tirage de l’échantillon et de contact, ajout de nouveaux critères de pondération, rythme de publication plus soutenu,…

 

TECHNISCHE GEGEVENS

  • Bron: CIM RAM Zuiden, ma-zo, 05.00-24.00
  • Mediaplanninggolf CIM RAM 2017-3 + 2018-1+3 
  • Rekrutering: 28/08/2017 – 19/12/2017 ; 02/01/2018 – 30/04/2018 ; 01/05/2018 – 31/08/2018
  • Invulperiode: 26/08/2017 – 25/12/2017 ; 01/01/2018 – 06/05/2018 ; 30/04/2018 – 05/09/2018
  • RMB-aanbod = 100% = RMB/IP