RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

22.10.2018

Viva for Life op de rails!

De Viva for Life 2018-campagne draait op volle toeren

Viva for Life op de rails!

De aftrap voor de Viva for Life-actie, die fondsen werft voor jonge kinderen in armoede, werd gegeven tijdens de persconferentie van 17 oktober. Dit is de 6e editie die georganiseerd wordt door de RTBF.

Viva For Life behoeft geen introductie. Alle Franstaligen kennen deze in 2013 opgestarte benefietactie voor kinderen die onder de armoedegrens leven in de Franse Gemeenschap. VivaCité en La Une zijn de vaandeldragers van dit initiatief, maar alle media van de RTBF zetten zich in om een enorme golf van solidariteit te creëren.

 

Naar jaarlijkse gewoonte sluiten drie radiopresentatoren zich zes dagen en nachten op, zonder vast voedsel te eten, in een glazen studio om het publiek aan te sporen en geld in te zamelen. Adien Devyver, Ophélie Fontana en Sara De Paduwa zorgen samen voor een marathonuitzending van 144 uren ononderbroken live radio. Net als vorig jaar staat het glazen huis op de grote markt van Nijvel waar het evenement van 17 tot 23 december alle registers opentrekt. Op zondag 23/12 komt Amir de drie presentatoren bevrijden uit hun studio en wordt de avond met muziek voor het aanwezige publiek afgesloten.

 

Viva for Life, enkele cijfers:

  • 14 miljoen euro ingezameld in 5 jaar
  • Record behaald in 2017 met een bedrag van 4.115.330 euro
  • 356 projecten gefinancierd in 150 verenigingen
  • 100 jobs in de verenigingen gefinancierd door VFL

 

Trouwe of nieuwe geëngageerde partners:

Petje af voor de sponsors van de actie, aangebracht door RMB, die alles in het werk stellen om de donatieteller te laten pieken:

 

Een uitzonderlijke media-inzet van 17 tot 23/12:

  • Radio: naast de live-uitzendingen zijn Raphaël Scaini en Fanny Jandrain in het veld aanwezig om zowat overal in de Franse Gemeenschap de burgeractivering te volgen en verslag uit te brengen;
  • TV: op La Une presenteren Anne-Laure Macq en Walid twee primetime-uitzendingen (op 17/12 en 23/12) en zes dagelijkse uitzendingen telkens om 18u30;
  • Web: Auvio toont video's over het leven in het glazen huis, achter de schermen van de actie en de 'best-of'-momenten van de nacht;
  • Sociale media: op Instagram worden dagelijks 'stories' gebracht en de organisatoren van een uitdaging kunnen bij een Facebookgroep aansluiten om hun ervaringen te delen.

 

In aanloop naar deze waanzinnige eindejaarsweek werd tijdens de persconferentie van 17 oktober een grootschalige activeringscampagne gelanceerd. In het teken van 'Un sourire pour l'avenir' maakt deze campagne de bevolking warm om zich in te zetten en spoort ze de mogelijke organisatoren van een uitdaging aan om hun project waar te maken.

De uitdagingen die spontaan georganiseerd worden door de vrijwilligers (particulieren, verenigingen, bedrijven, enz.) zijn het DNA van Viva for Life. Ze vormen de belangrijkste ontwikkelingsfactor van de actie. Daarom komt ook RMB naar jaarlijkse gewoonte op voor Viva For Life en nodigt de regie de reclamemarkt uit om zich mee in te zetten voor het goede doel. Meer details volgen binnenkort…

 

Lees de persbericht Viva for Life 2018