RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

19.04.2019

RMB presenteert VIBE

Met VIBE zet RMB weer een stap verder in het verzamelen en benutten van data

RMB presenteert VIBE

RMB maakt deel uit van de marktspelers die investeren in middelen voor data-exploitatie. De sinds een jaar opgerichte 'Data & Insights'-cel binnen de MarCom-afdeling kreeg onlangs een nieuwe naam. Getuige dat het team zich voorbereidt op nieuwe uitdagingen!

RMB presenteert VIBE, zijn 'Data & Insights'-cel

 

VIBE, afkorting van 'Valuable Insights Boost Efficiency', is de gloednieuwe naam van de 'Data & Insights'-cel van RMB!

Barbara Van Caubergh (Head of Data & Insights), Hinde Mezouari (Insights Analyst) en Houbayda Oualla (Insights Analyst) vormen een team van drie experts met elkaar aanvullende profielen en elk een stevige ervaring op hun competentiegebied.

Drie persoonlijkheden met een gemeenschappelijk doel: strategische crossmediale reflectie, business analysis en data modeling, kortom, de dagelijkse invulling van VIBE!

 

Data: een belangrijke uitdaging!

 

'Data' is een steeds vaker gebruikt begrip in de reclamesector. Een begrip dat ook alsmaar meer aandacht vergt. Logisch, volgens McKinsey, dat het datavolume wereldwijd om de drie jaar verdubbelt. IBM bevestigt overigens dat 90% van de gegevens wereldwijd gecreëerd werd in de loop van de afgelopen twee jaar en dat in 2020 1.7 MB data per seconde en per individu zullen gegenereerd worden.

 

Datakwaliteit & data management: twee musts! 

 

Datamanagement is onmisbaar geworden: het verzamelen van gegevens is niet langer voldoende; ze moeten opgeschoond, gestructureerd, gemodelleerd en geïnterpreteerd worden om relevante insights te verkrijgen die tot doeltreffende acties kunnen leiden.

De kwaliteit van de gegevens is dan ook essentieel. Als belangrijke lokale speler die premium merken uit een 'brand safety'-omgeving vertegenwoordigt, en die werkt in nauwe samenwerking met zijn mediapartners, kan RMB op dit vlak heel wat troeven op tafel leggen.

 

De taak van VIBE? 

 

De taak van de VIBE-cel omvat 4 strategische hoofdlijnen:

  • Cijfergegevens verzamelen, structureren en modelleren.
  • Interne/externe klanten inspireren en begeleiden.
  • Zorgen voor hulpmiddelen bij de besluitvorming.
  • Voorspellings- en inventaris-optimaliseringsmodellen

 

VIBE, een partner voor externe klanten

 

VIBE stelt zijn knowhow nu ter beschikking van interne RMB-klanten.

De cel wil op termijn een ROI-activator voor de adverteerders worden. Hen maximaal informeren over het mediaparcours van hun consumenten en aangepaste targetingoplossingen bieden, is een van de doelstellingen van VIBE. 'Usecases' die de return on investment aantonen zijn eveneens gepland.

De cel is ook vertrouwenspartner voor mediabureaus en trading desks. VIBE belicht de insights gekoppeld aan de RMB-portefeuille en legt zo de link tussen de segmentatie-aanbiedingen van onze regie en de behoeften van de bureaus.

 

Lopende projecten?

 

VIBE droeg in grote mate bij tot de ontwikkeling en implementatie van het DMP-project (Data Management Platform) van RMB.

Het team zet zich nu in om dit platform constant te optimaliseren: aanbeveling en design van specifieke segmenten, opstelling van tweelingprofielen, volledig nieuwe insights qua consumenten van partnercontent,… Het doel is de data te verrijken om zowel het targetingaanbod als de insights te optimaliseren.