RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

10.09.2019

Geslaagde lancering voor LN24

Na één week uitzenden, tijd om een eerste balans op te maken

Geslaagde lancering voor LN24

Het Belgische medialandschap is voortaan een speler rijker. Op maandag 02 september om 20u00 gaven de oprichters van LN24, Boris Portnoy, Joan Condijts en Martin Buxant, de aftrap live vanuit het Europees Parlement. Na één week uitzenden, is het nu tijd om een eerste kijkcijferbalans op te maken.  

De grote lanceringsavond laat mooie performances optekenen: 4.4% marktaandeel bij de referentiedoelgroep, 25-54 SG1-4. Een historisch moment voor de eerste Belgische 24/7-nieuwszender. Na één week uitzenden, zijn dit de eerste bevindingen:

 

Eerder 'mannelijke' zender

Hoewel de lancering vooral gevolgd werd door een mannelijk publiek, geldt voor de rest van de programmering een iets gelijkere verdeling: de kijkers van LN24 bestaan gemiddeld uit 68% mannen versus 73% op de lanceringsavond van 02 september.

 

Grote interesse van hogere klassen

Het kijkerspubliek van de zender bestaat voor 71% uit sociale groepen 1 tot 4, i.e. 108% meer versus het algemene profiel TV-Zuid.

 

Nieuwsgierige jongeren

We noteren 51% kijkers jonger dan 55 jaar tijdens de eerste primetime, terwijl het gemiddelde van het Totaal TV slechts 45% bedraagt. Na een week uitzenden daalt het aandeel van de -55 jaar terug naar het niveau van het gemiddelde Totaal TV. LN24 blijft echter een verschil bij de 35-44-jarigen aangeven: deze leeftijdsgroep vertegenwoordigt 19% van het publiek van de zender, i.e. 58% meer versus het algemene profiel van het Totaal TV-Zuid.

 

De 'pieken' van de dag

Hoewel de zender continu nieuws uitzendt, verkiezen de kijkers drie sleutelmomenten van de dag: de ochtend, middag en avond! De andere kanalen zenden in de voormiddag geen echt tv-journaal uit en LN24 kan dus dit gat in de markt vullen: al ruim 11% marktaandeel bij de 25-54 GS1-4 in de uurschijf 07:00 - 8:00!

 

'Chez Laurette et Louis' in de kijkcijfertop

Het magazine 'Chez Laurette et Louis' is een van de vlaggenschipprogramma's van LN24 en de kijkers wilden de grote première op vrijdag 6 september niet missen. De uitzending met de twee politieke figuren klimt naar de TOP 3 qua bereik van de voorbije week bij de referentiedoelgroep (vlak achter de lanceringsavond en het grote debat van dinsdag 03 september).

 

Ze keken opnieuw

In totaal stemden al 370.000 Franstalige kijkers af op de nieuwszender, met een gemiddelde van 2 bezoeken per persoon.  

 

Welkom LN24 !

 

Bron: CIM Audimetrie/South ; 02/09-15/09/2019