RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

04.10.2019

LN24 verovert een 3e plaats

's Ochtends vroeg haalt LN24 met ruim 9% MADL de top 3 van FR-Belgische zenders.

LN24 verovert een 3e plaats

LN24, de eerste Belgische 24/7-nieuwszender die op 2 september werd gelanceerd, lijkt zijn optimale uurschijf te hebben gevonden. De zender haalt in de loop van de dag weliswaar verschillende bereikpieken, maar het is vooral in de ochtend dat hij zijn beste marktaandeel haalt. Met ruim 9% marktaandeel bij zijn doelgroep, is LN24 van 7u00 tot 8u00, van maandag tot vrijdag, de 3e meest bekeken Franstalig-Belgische zender.

Week na week blijft de dekking van LN24 groeien. Tussen 02 september en 14 oktober stemden ruim 859.000 kijkers (1) af op de zender, voor gemiddeld drie bezoeken. Per dag hebben in diezelfde periode 79.700 Franstaligen (1) naar LN24 gekeken.

 

Wat het daggemiddelde betreft bij de referentiedoelgroep, de 25-54-jarigen SG 1-4, behaalde LN24 marktaandelen (2) van 0.8% (maandag-zondag) tot 1.0% (maandag-vrijdag). Bij deze doelgroep, net als bij de totale 4+, ligt de score van LN24 hoger dan die van andere Franstalige themazenders (Canal Z, onder andere).

 

In de voormiddag zijn de marktaandelen van LN24 het hoogst. Bij de 25-54 SG 1-4 bereiken ze:

  • van 06u30 tot 08u30: 5.6% op maandag-zondag en 6.8% op maandag-vrijdag. 
  • van 07u00 tot 08u00: 7.6% op maandag-zondag en 8.9% op maandag-vrijdag. Met deze prestatie tijdens de week verovert LN24 de 3e podiumplaats van de meest bekeken Franstalig-Belgische zenders.

 

Het publiek (3) van LN24 bestaat hoofdzakelijk uit mannen (79% aandeel, of +69% vs totaal TV) en hoge sociale groepen (69% aandeel, of +101% vs totaal TV). De vertegenwoordigibng van de 35-44-jarigen is ook het vermelden waard (15% aandeel, of +25% vs totaal TV). 

 

Dit opvallende, tekenende profiel, dat zich onderscheidt van het algemene tv-profiel, wordt nog uitgesprokener in de ochtend-uurschijf van 07u00-08u00. Het aandeel mannen en groepen 1-4 klimt dan tot 93%; dan van 35-44-jarigen tot 23% en, dat van de 25-44-jarigen ten slotte 65%.

 

Wat programmering betreft behoren 'Le Grand débat' en 'Chez Laurette et Louis' tot de meest populaire uitzendingen.

 

(1) Cim Audimetrie Zuid; reach 5 minuten; totaal 4+

(2) Cim Audimetrie Zuid; TTVShare%; 02u00-26u00 ; live only

(3) Cim Audimetrie Zuid: % profiel