RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

07.04.2020

Audio krijgt boost door crisis

De coronacrisis heeft een impact op onze mediaconsumptie, inclusief die van audio

Audio krijgt boost door crisis

De Covid-19-gezondheidscrisis verandert onze mediagewoonten ingrijpend. De CIM-studies onthullen een spectaculaire stijging van de bereikcijfers op tv en internet. Voor lineaire radio ontbreken de cijfers. De gegevens van de broadcasters en de CIM-studie Internet geven echter aan dat digitale audio ook sterkt toeneemt.

Verschillende analyses toonden het al aan: de lockdown en de actualiteit rond het coronavirus leiden tot een intensieve mediaconsumptie. De barometers van het video- en websitebereik slaan tilt. Audio vormt geen uitzondering op de regel: de luistersessies van online radio gaan in maart sterk omhoog.

Getuige de waarnemingen van twee van onze mediapartners:

 

NRJ

Volgens interne bronnen nemen de digitale audiostreams van NRJ sterk toe. Het engagement van de luisteraars groeit met +20% tussen februari en maart. De curve van het aantal wekelijkse sessies klimt bijna continu tot 204.632 in week 13.

 

In een zo uitzonderlijke situatie is het belangrijk om verstrooiing te blijven vinden dankzij de media. Het werk van de presentatoren is soms ingewikkeld, maar de feedback van de luisteraars is motiverend. Kim Beyns, COO van NGroup, licht toe: "De luisteraars zijn erkentelijk en sturen ons tal van dank- en steunberichten".

 

 

 

De RTBF

Met een gemiddeld bereik van 150.300 dagelijkse luisteraars in maart boeken de RTBF-audioplayers RTBF +20% vooruitgang versus februari 2020.

 

Deze bereiktoename is zeer uitgesproken bij de mannen (+26%) en individuen van 25-44 jaar (+69%).

 

Met content die meer gericht is op de actualiteit en informatie genereert La Première de grootste toename: +65% luisteraars in maart. Musiq3 groeit met +32% en noteert VivaCité een stijging van +22%.

 

Dank aan alle presentatoren die onvermoeibaar ons dagelijkse leven blijven opvrolijken.

Be Safe !