RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

07.04.2020

Groei digitale inventarissen

De coronacrisis leidt tot een groei van de digitale audio- en video-inventarissen

Groei digitale inventarissen

Sinds de uitbraak van de gezondheidscrisis is het bereik van de websites in regie aanzienlijk gestegen. Tegelijk rolde het aanbod van de publishers uit in nieuwe richtingen. Het effect op de inventarissen is indrukwekkend: de volumes zijn fors toegenomen, zowel wat digitale video als online audio betreft.

Door het groter aantal bezoekers die vaker online gaan voor informatie of ontspanning, hebben de websites in regie sinds de uitbraak van de coronacrisis flinke vooruitgang geboekt. Tegelijk werd door de publishers het digitale aanbod zowel uitgebreid als aangepast om bepaalde onderbrekingen op te vangen, met name wat betreft live uitzendingen of sportmagazines.

 

Nieuwe content, nieuwe gebruikers… Deze twee parameters samen verklaren de sterke groei van de audio- en video-inventarissen van RMB.

 

Evolutie bereikcijfers

Volgens CIM Internetstudie gaat de RTBF erop vooruit en telt de omroep van 16 tot 29 maart ruim 754.000 individuen per dag.

 

Tijdens de tweede helft van maart lopen de digitale platformen van de RTBF commercieel gezien voor op die van RTL. Bovendien realiseren ze de spectaculairste groei tussen de twee laatste weken van februari en de twee laatste weken van maart: +84%, i.e. +345.000 individuen.

 

In de details van de RTBF-resultaten stellen we de sterkste stijging vast op de websites van de RTBF die bijna +334.000 individuen per dag genereren tussen de periodes 17/02-01/03 en 16/03-29/03. De toename bedraagt +71.000 individuen per dag voor de players en +28.000 voor de apps. De groei is merkbaar bij alle leeftijdsgroepen: 15-24 jaar, 25-39 jaar en 35+.

 

 

Inventaris online audio

Het gemiddelde dagelijkse aantal reclamekansen, Stijgend van 135.000 (01/02 tot 11/03) naar 203.000 (12/03 tot 31/03), is het gemiddelde dagelijkse aantal reclamekansen gegroeid met +50% bij alle online radio's van de RTBF.

 

Inventaris inRead

De inventaris van inRead video, centraal gepositioneerd in de artikelen op de websites rtbf.be, ln24.be en nrj.be, breidde uit met +75% tussen de twee zelfde periodes 2 mêmes tranches de dates: het gemiddelde aantal mogelijke reclamemomenten die dagelijks beschikbaar zijn steeg van 201.000 (01/02 tot 11/03) naar 352.000 (12/03 tot 31/03).

 

 

Inventaris online video

De inventaris op Auvio (pre, mid en post-roll) toont een toename van +60%: het gemiddelde aantal reclameaanvragen per dag is gestegen van 446.000 (01/03 tot 11/03) naar 716.000 (12/03 tot 31/03).

 

Aangezien burgers tijdens deze ongekende crisis op de hoogte willen blijven van de actualiteit, is de toename van de inventaris vooral merkbaar wat betreft informatie. De toename is ook sterk voelbaar op het gebied van entertainment (alle categorieën, buiten nieuws en sport), aangezien Auvio dit aanbod sinds half maart heeft vergroot (collectie 'Au théâtre ce soir', collectie 'Arts de la scène', klassieke concerten, educatieve content voor kinderen, tekenfilms, documentaires, series, enz.). Nadat de Sport-inventaris lichtjes afnam omdat de competities werden stopgezet, kreeg deze weer een meer regelmatig ritme, dankzij het aanbod van content gericht op grote momenten in de geschiedenis van de Belgische sport.

 

 

In de details van genres, stippen we de inventaris aan die gegenereerd wordt door de series en, onder meer, het exclusieve aanbod van de 'Series Corner' (catalogus samengesteld met minimaal 15 series en/of exclusieve seizoenen in deze lockdown). De films dragen ook bij tot de toename van de inventaris. Nog even meegeven dat het Auvio-aanbod recent werd uitgebreid met 17 Belgische films (Bouli Lanners, Joachim Lafosse, de gebroeiders Dardenne, de gebroeders Renier, enz.). Ook de documentaires dragen bij tot de toename van het reclamevolume met, meer bepaald, het succes van 'Striptease', het magazine dat voortaan te zien is op het digitale platform van de RTBF met 180 afleveringen.