RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

28.05.2020

Een stevig online audioaanbod

RMB boost zijn OLA-aanbod met 'ad replacement' op NRJ en een 30 sec-formaat

Een stevig online audioaanbod

De consumptie van online audio neemt fors toe. En verschillende studies tonen nu de reclame-effectiviteit aan van digitale radio in combinatie met klassieke radio. Inspelend op deze ontwikkeling geeft RMB zijn OLA-aanbod een boost, en wel met de mogelijkheid tot 'ad replacement' op NRJ en een 30 seconden formaat.

De Belgische bevolking besteedt steeds meer tijd aan de consumptie van digitale audio. Online radio's nemen hierbij een prominente plaats in. Volgens de recente studie MXtend (1), bij Franstalige 16-64-jarigen, vertegenwoordigt webradio 13% van de totale tijd die besteed wordt aan audioconsumptie, alle kanalen samen. Dit cijfer, dat met 86% is gestegen versus 2016, ligt 1% hoger dan het volume besteed aan streamingdiensten.

 

Qua dekking luistert 17% van de individuen dagelijks naar digitale radio. Dit dagbereik klimt tot 26% bij de 16-34-jarigen. Het aandeel van online luisteren bedraagt respectievelijk 19% en 78% van het radiogebruik van de 16-64-jarigen en van de 16-34-jarigen.

 

De websites van de radio's in regie bij RMB onderscheiden zich bovendien in de CIM Internet-studie (2). De websites van VivaCité (1.078.400 views), La Première (960.200 views), Classic 21 (765.400 views) en Pure (592.400 views) behoren tot de vijf meest bezochte websites van het Zuiden. Van de 11 onderzochte Franstalige websites staat NRJ op de 7e plaats bij de 12+ (390.000 views), maar klimt radio naar de 5e plaats bij de 18-44-jarigen (339.600 views).

 

Voortbouwend op zijn premium en brand safe inventaris, concentreert RMB zich op zijn OLA-aanbod:

 

  • Ad replacement op NRJ

 

Vanaf juni 2020 zal RMB technisch de ad replacement op NRJ kunnen aanbieden, meer bepaald voor de regionale reclameblokken (ontkoppelde) van de NRJ Premium-stream.

 

Met andere woorden, de regionale reclameblokken uitgezonden via FM op NRJ kunnen nu vervangen worden door internetspecifieke reclameblokken wanneer er naar de digitale radioversie wordt geluisterd.

 

Deze nieuwe mogelijkheid heeft geen impact op de nationale campagnes op NRJ. De nationale reclameblokken van NRJ blijven dezelfde, ongeacht hoe er naar radio wordt geluisterd, offline of online.                                                        

 

Kim Beyns, COO van NGroup is blij met deze vooruitgang: "NGroup zette zeer vroeg in op digitale audio. Al in 2005 waren wij de eersten in het Belgische radiolandschap om podcastcontent en thema-webradio's aan te bieden. Het was toen nog een marketing-aangestuurde en geen sales-aanpak. Inmiddels zijn er andere spelers bijgekomen die bevestigen dat digitale audio geen tijdelijk modefenomeen is. Meer dan ooit is het een trend waar men niet omheen kan, én een echte kans voor de adverteerders. We zijn vast van plan verder te gaan op ons elan, met name wat betreft 'delinearisering' van audio en het aanbieden van een relevante, krachtige inventaris."

 

  • 30 seconden-formaat

 

Bovenop de korte formaten biedt RMB ook het 30 seconden-formaat. Dit maakt het voor de adverteerders nog makkelijker om hun klassieke radiocampagnes te combineren met een online campagne.

 

  • Extra targeting

 

Het OLA-aanbod van RMB omvat drie nieuwe targetingmogelijkheden.

  • Gegeolokaliseerde packages zijn beschikbaar voor Brussel en de vijf provincies in het Zuiden
  • Sociodemografische packs (leeftijd, geslacht, VVA, enz.) groeperen digitale radio's volgens hun selectiviteit.
  • 'Weather targeting' maakt het mogelijk de boodschap af te stemmen op het weerbericht van het moment.

 

  • Combinatie on- en offline

 

De combinatie van digitale audio en lineaire radio is een hefboom voor reclame-effectiviteit. RMB biedt tal van sterke en aantrekkelijke online/offline combinaties.

 

We stippen ook nog eens het 'GIGA'-aanbod aan: een vooraf opgemaakte aanbieding die FM, DAB+ en online radio combineert, met 50% tariefkorting.

 

Groeiend bereik, nieuwe reclameruimte… De digitale audio-inventaris van RMB neemt toe van 4 naar 5 miljoen impressies per maand.

 

Meer info? Aarzel niet uw gebruikelijke contactpersoon te bellen of mail naar sales@rmb.be

 

(1) MXtend: crossmediastudie RMB; universum Zuiden; oktober 2019
(2) CIM Internet: universum Zuiden 12+; aantal views per maand (impressies); jan/maart 2020