RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

03.06.2020

Tips van ENGIE

Tijdens de COVID-19-crisis hielp ENGIE de Belgen om hun woonruimte te optimaliseren

Tips van ENGIE

Door de COVID-19-crisis is de woning voor heel wat mensen de belangrijkste leefplaats geworden. Om hen te helpen deze woonruimte zo comfortabel mogelijk te maken, plaatste ENGIE een reeks tips en eenvoudige klusjes op zijn website. Het initiatief van de adverteerder werd bekendgemaakt via een tv-campagne en sponsoring van de DIY-uitzending 'Fais-le' op de RTBF.

ENGIE is een van de adverteerders die de bevolking tijdens de coronacrisis hebben bijgestaan. Door de lockdown bleef de leefruimte van heel wat mensen beperkt tot hun woning. Met een op de omstandigheden afgestemde communicatie gaf ENGIE advies en tips om deze leefruimte zo comfortabel mogelijk te maken en tegelijkertijd bij te dragen aan een koolstofvrije wereld.

Met de slogan 'Stay Home Save UP' presenteert de adverteerder op zijn website een reeks tips en eenvoudige klusjes. Om het initiatief bekend te maken en zoveel mogelijk personen ervan te laten genieten, lanceerde ENGIE een uitgebreide mediacampagne.

 

In het zuiden van het land besloot ENGIE, in samenwerking met zijn mediabureau Space, zijn boodschap te verspreiden op de zenders La Une, La Deux en AB3. De spot werd geproduceerd door TBWA. De commerciële campagne werd bovendien aangevuld met een sponsoring van de DIY-uitzending 'Fais-le' op de RTBF.

 

  • Campagne 'Stay Home Save UP'

 

De campagne liep van 11 tot 24 mei op La Une, La Deux en AB3. Met deze drie merken kon ENGIE de dekking bij de VVA 18-54 jaar en de 25-54-jarigen optimaliseren.

 

 

Gaetano Palermo,  Brand & Campaign Manager bij ENGIE licht toe: "We waren ervan overtuigd dat de consument geen bezwaar had tegen reclame tijdens de lockdown. Op voorwaarde dat die nuttig, verantwoord en authentiek was. Zonder commerciële return en aantonend dat door onze krachten te bundelen, de crisis kon bestreden worden. Met dit idee als uitgangspunt hebben we 'Stay Home Save UP' ontwikkeld. Het concept sloot perfect aan op wat we eerder ontwikkelden (de klanten begeleiden naar meer energie-efficiëntie) en was geknipt voor deze uitzonderlijke lockdownperiode. De creatieve aanpak strookte helemaal met wat de mensen dagelijks beleefden: moeten thuisblijven in ieders belang, mét smartphone. En de productie van de spot was coherent: hij werd volledig met smartphone gefilmd door de ENGIE-medewerkers zelf! De beelden werden gemaakt in minder dan 48u. In één weekend was de montage klaar voor uitzending: nog nooit hebben we zo snel een tv-spot geleverd!

Het is iets om trots op te zijn, maar het was ook een noodzaak: in crisistijden is het van fundamenteel belang 'op het juiste moment' aanwezig te zijn. Enkele dagen te veel en de relevantie verdwijnt. Het format moest ook weerspiegelen wat de mensen beleefden".

 

  • Actie Do It Yourself @home

 

Nieuw leven inblazen in wat je in huis hebt, dat is de opdracht die de RTBF toevertrouwde aan Amandine Katz, DIY-ambassadrice van de uitzending 'Fais-Le!'.

 

Amandine, 29 jaar, is afkomstig van Villers-la-Ville. Ze vindt het superleuk om nieuwe dingen uit te proberen, voorwerpen te recyclen en upcyclen. Samen met Maurice, haar kat die een pootje toesteekt bij het klussen, moedigt ze aan om iets met je eigen handen te maken. Amandine presenteert elke dag een creatief idee en het materiaal dat je hiervoor nodig hebt.

 

De tutorials die oorspronkelijk bestemd waren voor Instagram, werden van 11 tot 31 mei, dankzij de steun van ENGIE, ook uitgezonden op tv en Auvio:

  • In totaal 15 uitzendingen (15 contents)
  • 3 tot 5 minuten per uitzending
  • Op La Deux: van maandag tot vrijdag om 14u00 (na Plus Belle La Vie)
  • Op Auvio: beschikbaar telkens na de tv-uitzending

 

 

 

De sponsoring op televisie omvatte billboards, crawlers en promotrailers (ook op La Une). Online was ENGIE aanwezig met een pre-roll van 15 seconden.

 

Gaetano Palermo,  Brand & Campaign Manager bij ENGIE preciseert: "In de eerste golf van de 'Stay Home Save UP'-campagne gaven we energiebesparende tips. In de tweede reeks klusjes wilden we inspirerend werken, met tips rond recycling en upcycling… ENGIE wil zijn klanten helpen in de overgang naar een zero-carbon samenleving. En de link met 'Fais-le' was gewoonweg perfect, zowel qua content als timing.

 

'Stay Home Save UP': een mooi voorbeeld van nuttige en tegemoetkomende communicatie in coronatijden!