RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

10.06.2020

Voorstelling #restart-plan

Op 08/06 presenteerden RTBF & RMB via videocall het #restart-plan aan de reclamemarkt

Voorstelling #restart-plan

Op 8 juni nodigden de RTBF en RMB de reclamemarkt uit op een videoconferentie om de grote lijnen van het #restart-plan voor te stellen. Met dit plan wil onze mediapartner de lokale cultuur, Belgische productie en het streektoerisme ondersteunen, sectoren die door de coronacrisis met grote moeilijkheden te kampen hebben.

Tal van sectoren werden hard getroffen door de COVID-19-crisis. Ook publieke sectoren die direct of indirect betrokken zijn bij audiovisuele activiteiten, bleven niet gespaard: de lokale cultuur, de Belgische productie en het streektoerisme worden zwaar op de proef gesteld.

 

Om deze sectoren in moeilijkheden te ondersteunen en bij te dragen tot de heropleving van de Belgische economie lanceerde de RTBF op 15 mei het actieplan #restart. De RTBF wil zo zijn rol vervullen in het post-coronatijdperk en aanzienlijke financiële en andere middelen inzetten.

 

Op maandag 8 juni werd een webinar voor de reclamemarkt georganiseerd met Yves Gérard, CEO van RMB, Jean-Paul Philippot, gedelegeerd bestuurder RTBF, Hakima Darhmouch, themaverantwoordelijke Cultuur & Muziek RTBF en Xavier Huberland, algemeen directeur Mediadivisie RTBF, om het #restart-project uitvoerig toe te lichten.

 

 

In feite werd de eerste fase van het #restart-plan al opgestart in het begin van de COVID-19-crisis. De RTBF heeft zichzelf snel heruitgevonden om het hoofd te bieden aan een ongekende situatie: nieuwe programma's, nieuwe concepten, herziene uitzendingen, grote investeringen in de content op Auvio, enz.

 

Half april besloot de RTBF te helpen met de heropstart en steun te bieden aan hen die dit herstel op sociaal, cultureel en economisch vlak konden versnellen. Daarom gaat bij de opzet van de tweede pijler van het #restart-plan bijzondere aandacht uit naar het ondersteunen van innovatie en creatie in Wallonië en Brussel, sleutels tot het succes van morgen.  

 

Zoals Jean-Paul Philippot toelicht, wil de RTBF de cultuursector in al zijn aspecten steunen: "We zullen deze innovatie overbrengen via podcasts, web fiction; we zullen meer series en documentaires bestellen, het aantal kortfilms verdubbelen en nieuwe artiesten steunen".

 

Een aantal culturele programma's zijn al in de maak. Zo wordt vanaf 29 juni bijvoorbeeld in 'Mes Vacances au musée', uitgezonden op La Une vlak voor het journaal (JT), een veertigtal musea van de Franse Gemeenschap (Federatie Wallonië-Brussel) in de kijker geplaatst, om gezinnen aan te moedigen deze te bezoeken.

 

Met 'Objectif festival' worden tijdens de zomer showcases georganiseerd op grote festivalsites, om artiesten van de Franse Gemeenschap in de kijker te plaatsen. Daarnaast staan er nog speciale avonden op het programma voor de nationale feestdag, het feest van het Waals gewest, enz.

 

De talrijke projecten van de RTBF vestigen ook de aandacht op het lokale aspect, de derde pijler van het #restart-plan. "Aangezien de Belg niet veel meer zal reizen, wordt deze zomer Belgischer dan ooit", aldus Jean-Paul Philippot. Een uitgelezen kans om de rijkdom van het culturele, artistieke, ambachtelijke en gastronomische erfgoed van het Waalse en Brusselse gewest te (her)ontdekken.

 

Naast de basisprogramma's van de RTBF (informatie/nieuws, series, fictie, entertainment, muziek, festivals, people… en zelfs sport!), omvatten de zomerroosters ook een dertigtal #restart-initiatieven die u hieronder kunt ontdekken:

 

 

Meer informatie over de #restart-programmering vindt u in het RTBF-persdossier.

 

Wat de commerciële mogelijkheden betreft, zal RMB een aantal aanbiedingen uitwerken om geïnteresseerde adverteerders de kans te geven aan te sluiten bij dit #restart-plan. Aarzel dus niet uw gebruikelijke contactpersoon te bellen of te mailen naar sales@rmb.be.