RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

15.06.2020

Topbereik januari-mei

Zowel voor, tijdens als na COVID-19, doet het bereik van de media het uitstekend!

Topbereik januari-mei

Het werd meermaals en door tal van broadcasters gemeten: de COVID-19-crisis joeg de mediabereikcijfers de hoogte in. Ook de merken in regie ondervonden het voordeel van de toegenomen belangstelling van de Belg voor informatie en home entertainment. Maar de meeste van deze merken boekten ook vooruitgang voor en na de lockdown. De performancesbalans januari-mei is dan bijzonder positief! 

De zomer nadert met rasse schreden… tijd dus om een eerste balans op te maken van de bereikcijfers 2020. Het werd ruimschoots vastgesteld: de lockdown deed de mediabereikcijfers van half maart tot half mei sterk stijgen. Maar de periodes voor en na de crisis laten ook een mooie groei zien. Het is een vaststelling die geldt voor het totale aanbod van RMB bij elk van de drie mediapartners: 

 

Televisie

Van januari tot mei boekt RMB TV stijging van +5% marktaandeel vs. vorig jaar, bij alle kijkers. Buiten de lockdownperiode, van januari tot half maart, bedraagt de toename +7% vergeleken met 2019.

 

Deze stijging van het marktaandeel is nog duidelijker in de ochtendzendtijd: +17% vs. 2019.

 

 

Bron: CIM Audimetrie South ; universe 4+ ; TTVsh% (Live only) ; Jan-May 2020 vs Jan-May 2019 and Jan-15 March 2020 vs Jan-15 March 2019

 

Radio

Er waren geen CIM RAM-resultaten voor de lockdownperiode. We geven daarom nog eens mee wat de groei van het RMB Radio-aanbod was in de laatste CIM-golf (RAM 2019/11 – 2020/02).

 

 

Alle merken in regie dragen bij tot deze uitstekende groei:

  • NRJ: stijgend marktaandeel +67% vs. year-1
  • DH Radio: stijgend dagbereik +25% vs year-1
  • RTBF Radio: langere luisterduur +2% vs year-1

 

Bron: CIM RAM 2019/11-2020/02 vs CIM RAM 2018/11-2019/02 ; South ; 12+

 

Digitaal

De laatste statistieken van het nieuwe CIM-panel volgen de positieve trend van de andere media van RMB. Ondanks de begonnen exit uit de lockdown en de aankondiging van een 'terug naar normaal', zijn er meer bezoekers in mei dan in april bij alle websites in regie samen:

 

 

Bron: CIM Internet May vs April ; average month ; Total French ; RMB = rtbf.be, Auvio, dh, lalibre, parismatch, NRJ

 

RMB 2020 levert dus op:

  • 901.201 dagelijkse kijkers
  • 555.235 dagelijkse kijkers
  • 712.234 maandelijkse webbezoekers

 

Kortom, een uitstekende balans van bereikcijfers voor de eerste maanden van 2020!