RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

26.08.2020

Nieuw medium:digitaal-radio-tv

De RTBF lanceert 'Tipik', een nieuw 360° merk voor jonge volwassenen

Nieuw medium:digitaal-radio-tv

Een ongekend evenement! Bij de start van het najaar 2020 lanceert de RTBF een nieuw medium 'digitaal-radio-tv' voor de doelgroep 'jonge volwassenen': 'Tipik'. Een positief klinkende naam voor een project dat mikt op de 25-44-jarigen, zowel qua inhoud als vorm. Op 7 september te ontdekken, op alle platformen.

 

Op 7 september 2020 worden La Deux en Pure 'Tipik'. Dit unieke project, een onderdeel van de strategie die de RTBF eind 2018 implementeerde, is veel meer dan de samenvoeging van een tv- en een radiozender.

 

Nog even meegeven dat de tot eind 2018 eerder 'mediagerichte' RTBF evolueerde naar een nieuwe 'publieksgerichte' structuur en zijn content aanpaste om te voldoen aan de verwachtingen van vier fundamentele doelgroepen, waaronder de 'jonge volwassenen'.  

 

'Tipik' is dus het resultaat van een denkoefening om in te spelen op de verwachtingen van deze generatie van 25-44-jarigen door hun eigen, typische codes te gebruiken. 'Tipik' is verankerd in de digitale kanalen (internet en social media), maar is tegelijk ook een radio- en een tv-merk. Er zullen bruggen gelegd worden tussen de verschillende kanalen, meer bepaald via de ambassadeurs van het merk, om een transversaal medium te creëren.

 

De doelgroep van jonge, actieve volwassenen onderscheidt zich zowel door specifieke waarden (authenticiteit, transparantie, eenvoud, concreetheid, enz.), als door een zeer interessante dualiteit: deze die de behoefte aan lichtheid en ontspanning laat contrasteren met de zin om de wereld te begrijpen en er vat op te krijgen.

Met dit 'Tipik'-project zet de RTBF zich in voor deze millennials. Het wil de mediaervaring van deze jonge volwassenen verrijken, meer bepaald door de volgende aandachtspunten te ontwikkelen:

  • Charismatische en authentieke ambassadeurs

  • Diversiteit en verschil

  • Betekenis en ontdekking

  • Lichte en humoristische tone of voice

  • Sterke thema's en evenementen

  • Belgische identiteit in content en expressie

 

Qua aanbod plaatst 'Tipik' eigen producties en sterke programma's centraal.  

 

 

Digitaal: noteer vooral…

 

De jonge volwassenen vinden 'Tipik' op rtbf.be/tipik (vanaf 07/09), een Facebookpagina, een Instagram account (Insta @tipikrtbf), een YouTube-kanaal. En op Auvio uiteraard!

 

Heel in het bijzonder:

 

  • Vews gaat verder op zijn digitale elan. Na Facebook te hebben veroverd, verschijnt Vews nu ook op Instagram met een persoonlijke account die mensen aan het woord laat die niet per se in de mainstream media te zien zijn, die een verhaal te vertellen hebben of een andere kijk hebben op de grote maatschappelijke thema's die de jonge volwassenen nauw aan het hart liggen (duurzame ontwikkeling, armoedebestrijding, sociale ongelijkheid en racisme, verdediging van minderheden, enz.). Uitdrukken, luisteren, inspireren zijn de drie sleutelwoorden van het Instagram account van Vews dat altijd op tv wordt bekeken en aan het eind van de dag om 22u30 vijf minuten beknopt nieuws brengt.

 

  • Een klein jaar geleden stelde de RTBF Amandine Katz en haar 'bons plans' voor, te volgen op het Instagram account @faisleRTBF. Inmiddels zijn haar community en creativiteit flink gegroeid. Naast haar tips en tutorials over decoratie, cosmetica en knutselen, brengt Amandine nu ook een heel nieuw soort video's: een langer formaat met nog meer details, beelden en uitleg. Telkens met hetzelfde doel: de jonge volwassenen verenigen rond meer ethische en ecologisch verantwoorde waarden. Een concept dat de komende maanden nog zal evolueren en terug te vinden is op het Instagram account @faisleRTBF en alle andere digitale platformen van 'Tipik'.

 

  • De aan het tv-programma 'The Love Experiment' (zie verder) gelinkte podcastserie neemt ons mee naar de coulissen van het datingprogramma. De podcast richt zich op een van de hoofdrolspelers. Een terugblik op zijn/haar ervaring en herinnering met als achtergrond de brandende vraag: wat gebeurde er na de uitzending? Persoonlijke verhalen worden afgewisseld met commentaar van de experten. Een reeks van 10 afleveringen van telkens 20 minuten, te ontdekken op de radio, Auvio en de podcast-apps.

 

Radio: noteer vooral…

 

Het programmarooster 'radio' (ex Pure) wordt grondig vernieuwd.

 

De higlights van maandag tot vrijdag zijn:

 

  • 06u00-09u00: een volledig vernieuwd ochtendprogramma! Met een nieuwe studio en een nieuwe vaste presentator (Jérémy Lefebvre, alias Djé), 'Le Réveil de Djé' is een entertainende, interactieve ochtendshow waarin de luisteraar centraal staat. Hélo, Vinche en Djé, drie charismatische en inspirerende ambassadeurs, zetten de toon in dit programma met spel, quiz, humor- en feelgood-rubrieken, topics rond de generatie van jonge volwassenen. Dit alles in combinatie met de beste 'Tipik'-playlist. 'Le réveil de Djé' wordt ook uitgezonden op tv.

 

  • 09u00-12u00: Béné (Bénédicte Deprez), een van de meest actieve influencers van de RTBF, presenteert van maandag tot donderdag (Cédric-Jean op vrijdag) het eerste deel van het doorlopende muziekprogramma. De uitzending focust, in een hartelijke en ontspannen sfeer, op interactie met de luisteraars. Zij kiezen via de 'musical whishlist' hun favoriete nummer en lichten hun keuze toe. Transversaal mediagebruik verzekerd: Béné pikt in op de content van de 'Internet Show' uitgezonden op 'Tipik'- televisie.

 

  • 16u00-20u00: Na deze zomer heel België te hebben doorkruist in Destination Festivals, zijn Sélim & Malou en hun legendarische goede humeur weer helemaal terug! Het sprankelende duo van de ochtendshow is voortaan te horen in drive time. Fragmenten uit de Internet Show, cultuurnieuws en uitdagingen op sociale media staan op het programma van 16u tot 20u. Gezonde nieuwsgierigheid, geen gedoe, en met het beste van de 'Tipik'-playlist, dat is wat Selim et Malou elke dag van de week te bieden hebben.

 

  • 20u00-23u00: 's Avonds is Ivan aan zet. Ivan die tijdens de lockdown de ochtenduitzending verzorgde, staat nu van maandag tot donderdag nog altijd even goedgemutst en genereus, aan het roer van de avondshow. Op het programma: een babbel met de luisteraars en focus op muzikale ontdekkingen.

 

De belangrijkste nieuwigheid voor het weekend is het zondagavondprogramma.  

 

  • Elke zondag van 22u00 tot 24u00 neemt Loxley, een van de charismatische rappers van de Belgische formatie "L’Or du Commun", de luisteraars mee in zijn bubbel, heerlijk lyrisch en met een eclectische playlist. Chill and relax is de boodschap.

 

Televisie: noteer vooral…

 

Wat televisie (ex La Deux) betreft, blijven de vaste waarden behouden.

 

  • Sport (nieuwe 'Tribune', alle live-uitzendingen, enz.)

  • Films (blockbusters, horror, nostalgie, cult, enz.)

  • Series voor 'jonge volwassenen' (Game of Thrones S8, New Amsterdam S2, Vikings S6, enz.)

  • To-the-point informatie en nieuws (Vews)

  • Eigenzinnig entertainment zoals 'Le Grand Cactus' (new look)

  • … blijven op het programma staan.

 

Tal van nieuwigheden geven de voormiddag, access- en primetime van 'Tipik' wel een boost. 

 

  • Van maandag tot vrijdag zet de programmering in om 06u00 met 'Le réveil de Djé', de nieuwe ochtendshow radio-tv (zie hoger).

 

  • Vervolgens is het de beurt aan 'Bouge à la maison', het sportprogramma dat de RTBF uitzond tijdens de lockdown om de kijkers te helpen fit blijven. Manzul & Malik Akhmedov, twee broers van 25 en 24 jaar, sportcoaches van opleiding, leggen uit hoe het moet. De tandem geeft sport- en fitnessoefeningen voor elk niveau en elk profiel.

 

  • Tijdens de week komen in access time (van 18u00 tot 20u00) vooral series aan bod. Fans van The Simpsons, de bekende Amerikaanse animatieserie over Homer en zijn gezin, zullen in hun nopjes zijn met deze satire die tientallen awards won en inmiddels niet meer weg te denken is in onze tv-cultuur. Ook Newport Beach staat op het programma.

 

  • Om 20u00 onthaalt 'Tipik' de jonge volwassenen elke dag op een ander programma:


    • Maandag: 'Riding zone', al sinds 2007 hét programma over extreme en boardsporten, verschijnt nu op 'Tipik'. Op het water, in de stad, in de bergen of in de lucht… het is fascinerend om zien hoe de riders vastberaden hun grenzen verleggen. Elke week trekt Tiga eropuit om deze 'extreme' helden te ontmoeten. Spectaculaire beelden en getuigenissen over een passie of een ervaring.

    • Dinsdag: 'Stress en cuisine', een 'spannend' kookprogramma. Twee kandidaten die elkaar kennen nemen het tegen elkaar op door een zowel technisch, als mooi en trendy recept klaar te maken. De productie kan hen tips geven om de tegenstander in de val te laten lopen. Na de opgelegde tijd worden de borden vergeleken met het originele gerecht.​

    • Woensdag: 'Culture Club', een magazine gepresenteerd door Cécile Djunga in het gezelschap van gespecialiseerde chroniqueurs. In het zeer interactieve magazine komen aan bod: voorstellingen, films, series, muziek, videogames en, in ruimere zin, de popcultuur. Een moment van toegankelijke ontspanning en ongefilterde taal. In Culture Club, wordt frank en vrij gesproken! Er worden standpunten ingenomen, maar altijd met een tikkeltje humor.

    • Donderdag: De 'Internet show', de uitzending die het web ontcijfert, is terug voor een tweede seizoen met een complete magazine-aanpak en een nieuwe presentatrice. YouTube-ster Malou Vandercammen, voordien al chroniqueuse in de uitzending, presenteert nu het programma in gezelschap van Olivier Fraipont. Elke uitzending gaat diep in op een onderwerp in verband met de wonderbaarlijke parallelle wereld van het internet.

    • Vrijdag: in 'Taste Hunters' gaan chefs Benjamin Darnaud en Jérome Bigot op zoek naar de echte smaak van voedsel. Wat vinden we op ons bord? Waar komt het vandaan? Hoe kunnen we de producten die we dagelijks eten beter consumeren en begrijpen? Een greep uit de vele vragen die aan bod komen.

 

  • Primetime op woensdag brengt heel wat nieuwigheden:


    • Om de andere week, om 20u30, laat het programma 'Escape Show' twee bekende figuren een uitdaging aangaan: ze moeten binnen een bepaalde tijd uit de kamer geraken waarin ze opgesloten zitten. Amusement verzekerd!

    • Elke week, om 22u00, ontmoeten echte vrijgezellen die op zoek zijn naar de ware liefde elkaar in 'The Love Experiment'. Het originele dating programma draait rond 30 goed uitgekozen vragen om intimiteit tussen de deelnemers te creëren. In elke uitzending verschijnt een aantal verklarende video's over de wereld van 'de liefde'.

    • Tot slot om 23u00, wordt in 'Crac crac' onbeschroomd en ongeremd over seksualiteit gesproken.

 

Origineel, typisch, anders en zelfs geschikt als voorbeeld… Dat is, zoals de naam al aangeeft, waar 'Tipik' voor staat. Meer info vindt u in het RTBF-persdossier

 

 

 

Maak snel kennis met dit nieuwe medium van de RTBF. Vanaf 7 september 2020 kunt u het opnemen in uw campagneplannen! Onze commerciële teams staan tot uw beschikking om u te adviseren. Interesse? Bel uw gebruikelijke contactpersoon of mail naar sales@rmb.be.