RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

17.09.2020

De Belg en zachte mobiliteit

Is de Belg voorstander van alternatieven voor de auto? En in welke mate?

De Belg en zachte mobiliteit

De Week van de Mobiliteit, die plaatsvindt van 16 tot 22 september, is vooral een kans om alternatieve vervoermiddelen voor de auto in de kijker te plaatsen. MXtend, de laatste studie van RMB, vertelt ons meer over het gebruik van de Belgen van deze milieuvriendelijkere oplossingen.

Van 16 tot 22 september geeft de Week van de Mobiliteit iedereen de kans om nog eens een duurzame vervoersoplossing te overwegen. Het spreekt vanzelf dat het debat - dit jaar in het bijzonder - heel wat weerklank zal vinden…

 

De MXtend-studie, door RMB in maart uitgebracht, testte zes verschillende vervoersoplossingen ter vervanging van de eigen auto: gebruik van openbaar vervoer, carpoolen, de deelauto, elektrische step, deelfiets en, algemener, een alternatief voor het gebruik van een privévoertuig.

 

Bij deze zes items verklaart één Belg op de twee regelmatig (d.w.z. meestal of dikwijls) een alternatief voor de auto te gebruiken. Dit cijfer gaat tot zeven Belgen op de tien als we de vraag filteren op de leeftijdsgroep 16-24 jaar!

 

De grootste voorstanders van openbaar vervoer vertegenwoordigen 36% van de bevolking, en de occasionele gebruikers zijn goed voor 31%. Het zijn de Franstaligen (39%) en jongeren (61%) die het vaakst op de tram, bus of metro stappen.

 

De drie sharing services (auto, step of fiets) oogsten alsmaar meer succes: 12% van de respondenten verklaart regelmatig gebruik te maken van een van deze drie opties (15% mannen) terwijl 11% meer onregelmatige gebruiker is.

 

Bron (*): MXtend, Nationaal, 16-64, %reach, frequency = meestal + dikwijls

 

En u, bent u er klaar voor om af en toe uw auto in te ruilen voor een bolide op twee wielen? Samen gaan we voor betere mobiliteit!

 

(*) MXtend is een studie van RMB uitgevoerd in oktober 2019. Dit nationale onderzoek is gebaseerd op een steekproef van 3.000 respondenten. Geïnterviewde universum: 16-64 jaar (7.300.000 individuen). MXtend is een van de meest volledige crossmediastudies in België. Ze meet en analyseert de consumptie van de belangrijkste grote 'content'-media van de Belgen op een gemiddelde dag (video, audio, websites, social media en pers). De studie omvat ook een luik over de houding van de Belgen ten opzichte van actuele thema's en hun consumptiegedrag in enkele diensten- of FMCG-sectoren.