RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

19.11.2020

Happy World TV Day !

Op 21/11 vieren we - bij ons en overal ter wereld - de 24e editie van World TV Day

Happy World TV Day !

Op 21 november viert RMB, net als alle professionals in de tv-sector wereldwijd, de 24e editie van de World Television Day. Tijdens de coronacrisis heeft de televisie dit jaar meer dan ooit zijn belang bewezen. Maar zelfs in 'normale' tijden speelt het medium een kapitale rol in ons dagelijkse leven. We geven nog enkele fundamentele insights mee van onze 'MediaXtend'-studie…

Wat is World TV Day? Welke boodschap geeft de sector op 21 november? Wat is het aandeel van televisie in onze dagelijks mediaconsumptie?

 

Wereldtelevisiedag

 

In 1996 riep de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties 21 november uit tot wereldtelevisiedag om de invloed van het medium en zijn belangrijke rol op veel gebieden te erkennen.

 

Al een aantal jaren vieren ook de Europese leden van egta, EBU en ACT de World TV Day, meer bepaald door op hun kanalen en websites een videospot uit te zenden met de boodschap dat televisie altijd belangrijk blijft in ons leven, ondanks de digitale ontwikkeling. 

 

TV makes a difference

 

Deze 24e editie benadrukt het vermogen van televisie om het publiek bewust te maken door te focussen op thema's als raciaal of sociaal onrecht, haatdragende uitspraken, dringende klimaatkwesties, enz.

 

En tijdens de coronacrisis is televisie uiteraard van fundamenteel belang, zowel om het publiek te informeren als het te ondersteunen in deze moeilijke tijden. Het medium vervult ook een maatschappelijke rol door burgers bij elkaar te brengen en positieve vibes met hen te delen.

 

 

 

Televisie: ons favoriete medium!

 

Wat de fans van nieuwe trends in mediaconsumptie er ook van vinden, lineaire televisie blijft een zeer krachtig medium.

 

Volgens onze MXtend-studie (*) positioneert televisie zich - binnen de geanalsyeerde vijf grote contentmedia en hun subcategorieën - als het favoriete medium van de Belgen. Dit is het sub-mediasegment nr. 1; wat betreft de totale tijd die de individuen op alle media doorbrengen, heeft televisie het grootste aandeel in geconsumeerd volume:

 

 

Naast de lineaire televisie concurreert ook online tv steeds meer met video on demand. Als reactie op de VOD-evolutie hebben de Belgische broadcasters immers hun eigen digitale videoplatformen ontwikkeld. En deze strategie blijkt zeer doeltreffend te zijn, getuige Auvio voor de RTBF:

 

 

Een overzichtstabel met de metingen van de drie belangrijkste videocategorieën die in MXtend zijn geanalyseerd, namelijk lineaire televisie, online tv (digitale platforms van omroepen) en video on demand:

Andere learnings i.v.m. televisie?

 

Wilt u graag weten op welke plaatsen en op welke toestellen voornamelijk tv en andere vormen van video worden geconsumeerd? Dit soort informatie uit MXtend is gratis toegankelijk:

 

 

Elk mediabureau heeft vrije toegang tot de gepreformatteerde rapporten via een eigen login en wachtwoord.

 

Hebt u deze informatie niet per mail ontvangen? Aarzel dan niet contact op te nemen met Anne De Kerchove, Branding Development Expert, via a.dekerchove@rmb.be

 

*****

 

(*) MXtend is een studie van RMB uitgevoerd in oktober 2019. Dit nationale onderzoek is gebaseerd op een steekproef van 3.000 respondenten. Geïnterviewde universum: 16-64 jaar (7.300.000 individuen). 

 

MXtend is een van de meest volledige crossmediastudies in België. Ze meet en analyseert de consumptie van de belangrijkste grote 'content'-media van de Belgen op een gemiddelde dag (video, audio, websites, social media en pers). De studie omvat ook een luik over de houding van de Belgen ten opzichte van actuele thema's en hun consumptiegedrag in enkele diensten- of FMCG-sectoren.