RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

03.03.2021

Welke reclame voor e-commerce?

Volgens recent VIA-onderzoek is radio- & tv-reclame bevorderlijk voor de e-commerce

Welke reclame voor e-commerce?

VIA maakte onlangs de resultaten bekend van zijn e-commerce-studie. Verleden jaar deed 54% van de Belgische bevolking regelmatig aankopen online. Een gewoonte die alsmaar uitbreidt. Reclame op televisie en radio blijkt bovendien erg doeltreffend te zijn om de bekendheid van en het vertrouwen in webshops te vergroten.

VIA (de Belgische Vereniging van de Audiovisuele Media) en zijn Nederlandse tegenhanger Screenforce voerden in december 2020 een onderzoek over e-commerce uit bij een steekproef van 1.096 respondenten in België en 144 in Nederland, ouder dan 18 jaar.

 

Bij ons heeft het afgelopen jaar 95% van de bevolking iets online gekocht. Een koopgedrag dat dus zo goed als 'ingeburgerd' is! Naast deze hoofdvaststelling zetten we nog enkele andere belangrijke insights van het Belgische onderzoek op een rijtje:  

 

Gebruik van e-commerce

 

  • In 2020 heeft 54 % van de Belgen wekelijks of maandelijks online aankopen gedaan

  • Het meest gebruikte device om online te winkelen is de laptop/desktop computer (69% van de Franstaligen & 76% van de Nederlandstaligen)

 

Aankoopgedrag

 

  • Meest gekochte producten online het afgelopen jaar:

    • Kleding (Franstaligen: 64% & Nederlandstaligen: 59%)
    • Verzorgingsproducten (Franstaligen: 41% & Nederlandstaligen: 45%)
    • Boeken, games, cd's, dvd's (Franstaligen: 42% & Nederlandstaligen: 40%)

  • Het favoriete tijdstip tijdens de week om online te shoppen ligt tussen 18u00 en 24u00.

 

Invloed van offline media

 

  • 46% van de Belgen kent het bestaan van minstens één webshop dankzij reclame op tv en 37% dankzij reclame op de radio

  • 17% van de Belgen verklaart meer vertrouwen te hebben in webshops dankzij reclame op tv en 21% dankzij reclame op de radio

  • De reclame op tv en op de radio is nog belangrijker voor de webshops zonder fysieke winkel: 22% van de Belgen heeft meer vertrouwen in de webshops die exclusief online verkopen als ze reclame maken op tv, en voor radio bedraagt het percentage 20% van de Belgen.

 

Meer informatie op de website van VIA