RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

25.03.2021

RMB onderzoekt 'cookieless'

RMB onderzoekt nieuwe, 'cookieless' ad-targetingoplossingen

RMB onderzoekt 'cookieless'

Binnen een jaar zullen third-party cookies, die het surfgedrag van de webgebruiker volgen, definitief van onze browsers worden geweerd. Mozilla, Firefox en Safari hebben ze al verwijderd en in 2022 verdwijnen ze ook op Chrome. RMB ziet in deze maatregel een dubbele kans: zowel de nu verzamelde first-party data verrijken, als ad-targeting heruitvinden via zogenoemde 'cookieless' of cookievrije oplossingen. 

 

Voor alle duidelijkheid: enkel third-party cookies (cookies geplaatst door een andere website, met een andere domeinnaam, dan de bezochte website) zullen verdwijnen. De first-party cookies (cookies geplaatst door de bezochte website/domeinnaam) blijven van toepassing.

 

RMB ziet in het verdwijnen van de third-party cookies een dubbele kans. Targeting zal niet enkel respectvoller zijn wat persoonlijke gegevens betreft, maar ook een gelegenheid bieden om targeted advertising heruit te vinden via cookievrije oplossingen. 

 

Door first-party data (data van eigenaar) te verzamelen voor ad-targeting , is RMB er al zeker van deterministic data te kunnen opslaan. De verrijking van de databases zal dus meer dan ooit prioriteit krijgen, meer bepaald via look-alike modeling (audience extension), net als de opwaardering van premium content.

 

Maar RMB wil nog verder gaan. VIBE, het Data & Insights-team van de regie, test op dit ogenblik een hybride-oplossing uit tussen DMP (data management platform) en CDP (customer data platform), wat met name cookieless targeting mogelijk maakt.

 

Het is in de eerste plaats de bedoeling websurfers te bereiken die Safari, Firefox en morgen Chrome gebruiken, en verder ook internetgebruikers al bij hun eerste bezoek te targeten, om het bereik te vergroten. Dankzij geavanceerde learning machine-technologie maakt context targeting het mogelijk om bij elke impressie relevante reclame aan te bieden. Tegelijk wordt - via het uitsluiten van zoekwoorden - ook de brand-safety gegarandeerd, en blijft alles 100% compatibel met de GDPR en ePrivacy-regels.