RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

29.04.2021

500 miljoen views in 5 jaar

Sinds zijn lancering in 2016 genereerde Auvio 500 miljoen views en luistersessies

500 miljoen views in 5 jaar

Ter gelegenheid van Auvio's 5e verjaardag focussen we graag nog even op de buitengewone bereiktoename en uitstekende huidige performances van het digitale merk. Sinds zijn lancering in april 2016 genereerde Auvio 500 miljoen views en luistersessies. In het 1e trimester van dit jaar werd het platform elke maand door gemiddeld ruim 1,1 miljoen gebruikers bezocht.

 

In april 2016 lanceert RTBF Auvio om al zijn audiovisuele content in één platform samen te brengen. Met enkele muisklikken krijgt de gebruiker toegang tot een schat aan video's en podcasts, in livestream of replay. Het Franstalige Belgische publiek, dat mediaconsumptie on demand steeds meer op prijs stelt, hapt al snel toe. En de maandelijkse uitbreiding van het contentaanbod zorgt ervoor dat de performances van het platform alsmaar beter worden!  

 

Ontwikkeling sinds 2016

 

Al zeer snel wordt Auvio de eerste player op de Belgische markt. In februari 2017, nog geen jaar na de lancering, domineert het platform van de RTBF - met ruim 6 miljoen streams (1) - het CIM-klassement. Met zijn 640.401 gebruikers, ook in februari 2017, stijgt het bereik al met +22% versus het gemiddelde van 2016 (2).

(1) Source : CIM Internet Traffic, Belgium, monthly views
(2) Source : CIM Internet Audience, all platforms, base French, monthly net reach

 

In 5 jaar tijd leverde het platform een dubbele krachttoer (bron RTBF):

  • het registreerde bijna 4 miljoen gebruikers (3,9 miljoen accounts aangemaakt, waarvan er vandaag nog altijd 3,5 miljoen actief zijn). Ongeveer 42% van deze gebruikers zijn tussen 25 en 44 jaar.

  • het genereerde in totaal 500 miljoen views en luistersessies

 

 

Opmerkelijke groei

 

De vooruitgang die Auvio boekte sinds zijn lancering is buitengewoon (bron RTBF):

 

  • 63% stijging van het dagbereik in de periode april 2020-maart 2021 (119.000 bezoekers per dag) april 2016-maart 2017

  • 12% stijging van het maandbereik in de Federatie Wallonië-Brussel in 2020 (26,7% maandbereik) 2016

  • 400 nieuwe accounts aangemaakt per dag in 2020

 

 

Jaar na jaar groot succes

 

Op elk domein en in alle stijlen genereerden grote evenementen en topprogramma's elk jaar een groot aantal Auviobezoekers.  

 

 

Stevige leidersplaats

 

Maand na maand versterkt het digitale merk van de RTBF zijn leidersplaats. In het eerste trimester 2021 behaalt Auvio een maandgemiddelde van 1.145.000 gebruikers en 11.945.000 views. Cijfers die van Auvio, veruit, het 1e platform van het zuiden van het land maken!  

 

Voorbeeldig complementair aan tv

 

De crossmediale studie MXtend (*) die RMB in 2020 publiceerde, maakt het mogelijk om het effect te meten van een combinatie van on- en offlinemerken. De oefening op basis van de tv-zenders van de RTBF en het Auvioplatform toont aan dat de verschillende videokanalen van onze mediapartner perfect complementair zijn.

 

Wanneer men de videoconsumenten op Auvio samentelt met de kijkers van La Une en La Deux (Tipik bestond nog niet op het ogenblik van het onderzoek), stijgt de dekking van de RTBF met 34% op een gemiddelde dag en met 12% na 30 dagen bij de doelgroep 16-64 jaar.

 

 

De performances van Auvio, met een jonger bezoekersprofiel dan dat van lineaire tv, zijn nog beter bij de doelgroep 16-34 jaar: het extra bereik (incremental reach) verkregen wanneer men de video bekeken op Auvio bij de tv-zenders van de RTBF voegt, klimt naar 72% op een gemiddelde dag en 18% na vier weken.

 

De MXtend-studie toont aan dat de combinatie van een digitaal platform met offline zenders effectief is voor elke Belgische broadcaster die een online video-aanbod heeft ontwikkeld. De RTBF behaalt echter hogere incremental reach indexen. Waarschijnlijk omdat de RTBF de eerste omroep was die de stap naar online video zette met Auvio. RTL Play, VRT NU en VTM GO zijn recentere platformen die minder bezocht worden dan Auvio. Maar ook omdat Auvio zich echt positioneert als een volwaardige speler van online video à la carte, met content exclusief voor het platform (documentaires, sportuitzendingen, series, enz.). 

 

Happy birthday Auvio!

Blijf kijken en luisteren: de toekomst heeft nieuwe premium en exclusieve content op Auvio in petto!

 

 (*) MXtend is een studie van RMB uitgevoerd in oktober 2019. Dit nationale onderzoek is gebaseerd op een steekproef van 3.000 respondenten. Geïnterviewde universum: 16-64 jaar (7.300.000 individuen). MXtend is een van de meest volledige crossmediale studies in België. Ze meet en analyseert de consumptie van de belangrijkste grote 'content'-media van de Belgen op een gemiddelde dag (video, audio, websites, social media en pers). De studie omvat ook een luik over de houding van de Belgen ten opzichte van actuele thema's en hun consumptiegedrag in enkele diensten- of FMCG-sectoren.