RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

29.04.2021

Dubbelslag voor DH Radio

Nieuwe rubriek in de ochtendshow en stijgend bereik: DH Radio creëert buzz!

Dubbelslag voor DH Radio

In april dit jaar wist DH Radio zich (minstens) twee keer te onderscheiden. Eerst en vooral vulde onze mediapartner zijn ochtendshow aan met een nieuwe, originele rubriek. Daarnaast tonen de nieuwste CIM RAM-cijfers een mooie stijging van het bereik, zowel bij alle luisteraars samen als bij de 18-44-jarigen, de kerndoelgroep van de radio.

 

Sinds 19 april is op DH Radio elke dag van de week om 7.30 u in de ochtendshow een nieuwe rubriek te horen: 'Il faut qu'on parle'. En het is Maxime Binet, ex-verslaggever bij de RTBF en ex-journalist bij LN24, die het praatprogramma in goede banen leidt.

 

 

De bedoeling van dit nieuwe korte interviewformat (5 min) is om iemand met expertise of legitiem te laten praten over een actueel onderwerp. De uitdaging? Het traditionele interview van de klassieke ochtendprogramma's, waarbij men dikwijls dezelfde gesprekspartner aan het woord laat, vermijden. 'Il faut qu’on parle' verwelkomt bekende personen, beslissingsnemers, experts, maar ook mensen uit de praktijk. Authenticiteit en proximiteit staan immers centraal in deze aanpak! Eens per week verlaat Maxine Binet bovendien de studio van DH Radio en stapt hij zelf naar de mensen toe die het nieuws halen en beleven.

 

De focus ligt afwisselend op de politieke, maatschappelijke of juridische actualiteit. Maar het doel is ook om nog andere domeinen aan bod te laten komen, zoals kunst, sport en, waarom niet, het buitenland.     

 

Kortom, 'Il faut qu’on parle' is een levendig, rechttoe rechtaan interviewformat. En overdag ook aanvullend te ontdekken op de websites van La Libre Belgique La DH.

 

Stijgende CIM-cijfers

 

Op 23 april maakte het CIM de resultaten bekend van de laatste golf van zijn radio-onderzoek (*), i.e. voor de periode september 2020 tot februari 2021.

 

Voor DH Radio kleuren alle indicatoren groen. Zowel bij alle luisteraars samen als de 18-44-jarigen, de kerndoelgroep van de zender!

 

Groter dagbereik:  

  • Het bereik bij de 12+ stijgt van 57.942 naar 63.490 luisteraars per dag, i.e. een toename van +9,6%.
  • Het bereik bij de 18-44 jaar stijgt van 25.945 naar 30.197 luisteraars per dag, i.e. een toename van +16,4%.

 

Langere luisterduur:

  • De dagelijkse luisterduur klimt van 131 naar 142 minuten bij de 12+, i.e. een toename van +8,3%.
  • In Franstalig België, exclusief kleine radiostations en DAB+, staat DH Radio in de Top 3 qua luisterduur, na Classic 21 en Nostalgie.

 

Meer marktaandeel:

  • Bij de 12+ klimt de radio van 1,4% naar 1,7% marktaandeel, i.e. een toename van + 21,4 %.
  • Bij de 18-44 jaar klimt de radio van 2,1% naar 2,4% marktaandeel, i.e. toename van +14,3 %.

Bron: CIM RAM 2020/09-2021/02 versus CIM RAM 2020/01-06; universum Zuid, maandag-zondag, 05u00-24u00.

 

"Het DH Radio-format is uniek: het is zowel een muziekradio als een nieuwsradio. De zender heeft zijn succes te danken aan de combinatie van een muziekaanbod waarin veel te ontdekken valt enerzijds en een van de beste informatieprogramma's anderzijds", licht François le Hodey toe, CEO van IPM Group.

 

 

 

(*) Methodologie CIM RAM 2020/09 – 2021/02

Rekrutering: 01/09/20 - 28/02/21
Invulling: 31/08/20 – 05/03/21

 

Het veldwerk moest normaal gezien plaatsvinden van september tot december, maar werd opnieuw verstoord door de coronacrisis en de moeilijkheid om gedurende een aantal maanden face-to-face enquêtes uit te voeren.

Het veldwerk werd dus verlengd tot eind februari waardoor men de rekruteringsmix, die de Technische Commissie vooropstelt, zo goed mogelijk kon bereiken (50% face-to-face, 20% telefonisch, 30% online).