RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

30.04.2021

AB3 tijdens Euro 2020

Extra AB3-programmering voor wie tijdens het EK niet enkel voetbal wil kijken

AB3 tijdens Euro 2020

Speciaal voor wie niet van voetbal houdt, pakt AB3 tijdens het EK uit met een 'extra' programmering. Fictie, documentaires en realityseries krijgen in juni-juli een 'vrouwelijker' tintje. Deze aanpak, die al in 2016 werd toegepast, werkt uitstekend. Getuige de marktaandelen die AB3 tijdens het vorige EK voetbal liet optekenen!

 

Tijdens Euro 2020 pakt AB3 uit met een alternatieve, entertainende programmering die meer op vrouwen is gericht dan gewoonlijk.

 

 

De structuur van het primetime-schema blijft hetzelfde als dat van nu:

  • Maandag en zondag: magazines
  • Dinsdag, woensdag en vrijdag: film 
  • Donderdag: realityseries

 

Het aanbod van luchtige, grappige of romantische films: The Twilight Saga (1 tot 5), 13 Going on 30, Just Go With It, The Legend of Zorro, How Do You Know, Bridesmaids, Uptown Girls, Shallow Hal, No Strings Attaches, The Boy Next Door, Mrs Doubtfire, enz. En ook nog de heerlijke serie Desperate Housewives.

 

Het aanbod van boeiende, aangrijpende documentaires: Un an de mariages et de fêtes gitanes, Accoucher autrement, Aventures en famille : on change de vie, Chirurgie esthétique : à la recherche du corps parfait, Chirurgie pour enfants : ils redonnent le sourire aux familles, Ils ont décidé de changer de sexe : leur incroyable histoire, La folie du tatouage, Mamans à 16 ans : des ados pas comme les autres, Prématurés : un combat pour la vie, Urgences pédiatriques : leur métier, sauver la vie de nos enfants, Construire sa maison en famille : leur projet complètement fou, Les incroyables vacances des familles nombreuses, enz.

 

Het aanbod van gezinsvriendelijke realityshows: Cleaners, les experts du ménage, Baby Boom S8, Familles nombreuses : la vie en XXL, enz.

 

Een succesvolle strategie

 

Tijdens het EK voetbal in 2016 paste AB3 vrijwel dezelfde programmeringsstrategie toe als die voor het EK van deze zomer. Dit alternatieve programmeringsplan was bijzonder succesvol.

 

Uit de vergelijking van marktaandelen tussen de periode van het EK 2016 en de overeenkomstige periode in 2015 blijkt immers dat de meeste Franstalige zenders (RTL-TVi, Plug RTL, TF1, enz.) fors verlies hebben geleden door de voetbalwedstrijden die op de RTBF werden uitgezonden. AB3 daarentegen slaagde erin zijn positie bij de VVA 18-54 jaar te behouden. En bij de doelgroepen VVA 18-44 jaar en Vrouwen 18-54 jaar kunnen we zelfs spreken van een krachttoer: de familiezender behaalde ruim 10% meer marktaandeel.  

 

Kortom, naast de RTBF-zenders die met de EK-wedstrijden fantastische kijkcijfers zullen behalen, is AB3 de andere zender die GRP's zal opleveren, vooral bij de vrouwelijke doelgroepen!