RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

17.06.2021

Eerste successen van het EK

Een top Super Ballekes-blok en een historisch marktaandeel

Eerste successen van het EK

Sinds vrijdag 11 juni heerst er een uitgelaten sfeer, het EK voetbal 2021 is begonnen! Deze editie is sterk begonnen met een eerste, schitterende overwinning van de Rode Duivels! In het zuiden van het land hebben alle fans hun ogen gericht op de RTBF-zenders. Eén Franstalige op de twee heeft al minstens naar één match gekeken.

 

Zes competitiedagen, 15 wedstrijden, drie Belgische goals en al ruim 2.317.000 kijkers! Het EK is nog maar net begonnen, laten we dus 'tous ensemble' enthousiast blijven tot 11 juli.

 

  

Voordat we de vuvuzela's bovenhalen om onze kampioenstitel te vieren, maken we nu alvast een eerste balans op van de bereikcijfers.  

 

En TV – La Une & Tipik

 

De wedstrijd België-Rusland is zonder enige twijfel de must van deze eerste EK-dagen. De uitzending heeft 1.312.264 kijkers op de teller en behaalt een marktaandeel van 80%.

 

Bij de sport-referentiedoelgroep 15-54 jaar schrijft de eerste EK-match van de Duivels geschiedenis met 90% marktaandeel. Dit is het tweede grootste martaandeel TV-Zuid ooit behaald! Bij de mannen 18-54 wordt het record echter verbroken met 94%!

 

 

We weten dat grote internationale sportcompetities de marktaandelen en kijkcijfers van de zenders die de wedstrijden uitzenden een boost geven. De RTBF zet de grote middelen in om alle competities uit te zenden en plukt daarvan sinds begin juni de vruchten met een sterke stijging van de kijkcijfers.

 

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar zien we een toename van +163% marktaandeel en +141% bereik bij de 15-54 jaar. Een groei die nog duidelijker is bij de mannen.

 

 

Op Auvio

 

Tot 16 juni genereerde Auvio gemiddeld ruim 40.780 unieke bezoekers per wedstrijd. 

 

 

Vergeleken met tv bedraagt het gemiddelde aandeel extra kijkers via Auvio +13%. 

 

Super Ballekes

 

'Super Ballekes' dat is zoals de Super Bowl, maar dan op z'n Belgisch. RMB wilde van de eerste EK-match van de Rode Duivels een bijzonder mediamoment maken. De wedstrijd België-Rusland moest van begin tot einde een fantastische show worden.

 

Concreet betekent dit dat het entertainment tijdens de rust gewoon doorging en dat RMB een volledig reclameblok na de eerste helft heeft voorbehouden aan nog nooit vertoonde commercials.

 

Resultaat? De ogen van 1.179.000 kijkers strak gericht op dit creatieve reclameblok made by Flash!

 

In een notendop

 

Te onthouden van de eerste zes dagen - van 11/06 tot 16/06?

 

  • gemiddeld 459.400 kijkers en/of bezoekers per match (TV rating + Auvio);
  • in totaal 2.375.375 kijkers, i.e. een tv-dekking van 54% (bereik 10 min.) in het zuiden van het land;
  • groter tv- bereik voor de wedstrijd 'België - Rusland' met 1.312.264 kijkers;
  • historisch hoogste tv-marktaandeel van 94% voor de wedstrijd 'België-Rusland' bij de mannen 18-54 jaar;
  • de grootste Auvio-incremental t.o.v. het tv-bereik voor de match 'Denemarken - Finland' met +42% extra dekking.

 

Het volledige rapport vindt u hier