RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

13.07.2021

Euro 2020 op televisie

Euro 2020, integraal uitgezonden op de RTBF-zenders, deed de tv-schermen zinderen

Euro 2020 op televisie

Na een maand van piekende kijkcijfers eindigde het EK voetbal op 11 juli 2021 met de overwinning van Italië op Engeland. Met 3.577.155 kijkers in het zuiden van het land hebben ruim 8 op de 10 Franstaligen minstens naar één EK-wedstrijd gekeken. De Rode Duivels - die de kwarfinale bereikten - wekten steeds meer enthousiasme.

 

Van 11/06 tot 11/07/2021 hebben La Une en Tipik alle 51 EK-wedstrijden uitgezonden. Zoals bij elke internationale voetbalcompetitie vlogen de kijkcijfers de hoogte in!

 

Algemene cijfers en records

 

  • gemiddeld 324 kijkers per match, i.e. een rating van 11% (live+vosdal).

 

  • 577.155 kijkers in totaal, i.e. een algemene tv-dekking van 81% (reach 10 min.) in het zuiden van het land.

 

  • Beste kijkcijfers voor de wedstrijd 'België - Portugal' met 532.127 kijkers, i.e. een rating van 35% (live+vosdal).

 

  • Gemiddeld marktaandeel van 44% (4+ live) voor alle 51 wedstrijden. Het gemiddelde marktaandeel stijgt aanzienlijk bij de mannelijke doelgroep: 60% bij Mannen 18-54 (live).

 

  • Hoogste marktaandeel (live) voor de wedstrijd 'België-Italië' met een score van 84% bij de 4+, van 92% bij de 15-54 jaar, van 93% bij de Mannen 18-54 jaar, van 94% bij de VVA 18-44 en van 95% bij de 15-34.

 

Als één blok achter de Duivels

 

De Rode Duivels maakten eens te meer ons België-gevoel wakker.  

 

  • Gemiddeld marktaandeel van 81% (4+ live) voor de vijf Rode Duivelswedstrijden. Het gemiddelde marktaandeel stijgt tot 92% bij de Mannen 18-54 jaar.

 

  • Qua algemene dekking overschrijden de belangrijkste doelgroepen vlotjes de 55%.

 

Gecumuleerde dekking van de vijf Rode Duivelswedstrijden:

  • Totaal 4+: 64%
  • 15-54 jaar: 61%
  • 15-34 jaar: 55%
  • Mannen 18-54 jaar: 63%
  • Vrouwen 18-54 jaar: 60%

 

Vergeleken met 2016

 

Kwantitatief trok Euro 2020 minder fans naar het tv-scherm dan Euro 2016. Op basis van de individuen die tussen 11 juni en 11 juli 2021 tv keken, had het EK - versus de andere programma's in het zuiden - een grotere aantrekkingskracht dan vijf jaar geleden en lokte zo dus een groter percentage kijkers.

 

  • Het gemiddelde aantal kijkers per Euro 2020-wedstrijd (live+vosdal) ligt 17% lager dan dat van Euro 2016 (324 kijkers voor 2020 vs. 603.312 voor Euro 2016).

 

  • Vergeleken met het EK 2016, is het gemiddelde marktaandeel (live) van Euro 2020 5% tot 16% gestegen:

    • Totaal 4+ : 44% (2020) vs. 42% (2016)
    • 15-54 jaar: 52% (2020) vs. 46% (2016)
    • Mannen 18-54 jaar: 60% (2020) vs. 55% (2016)
    • Vrouwen 18-54 jaar: 43% (2020) vs. 37% (2016)

 

De lichte daling van het aantal kijkers op tv werd echter grotendeels goedgemaakt door het online EK-kijken op Auvio, het digitale platform van de RTBF. De RTBF lanceerde Auvio in april 2016. Tijdens het vorige EK stond het platform dus nog in zijn kinderschoenen. Maar uit een vergelijking met het WK 2018 blijkt het sterk toenemende succes van Auvio.

 

  • Het gemiddelde aantal unieke bezoekers per wedstrijd op Auvio (livestream) nam toe met 9% versus het WK 2018 (48.821 UB) en het EK 2021 (53.308 UB).

 

  • Het recordaantal unieke bezoekers op Auvio (livestream) steeg met 44% tussen het WK 2018 (107.525 UB voor België-Panama) en het EK 2021 (154.900 UB voor Frankrijk-Zwitserland).

 

De incremental reach (totale bereik web+tv vs. uitsluitend tv-bereik) via Auvio is gestegen met 83%: de gemiddelde toename extra kijkers via Auvio (livestream) per wedstrijd, vergeleken met televisie, bedraagt +6% tijdens het WK 2018 en +11% tijdens het EK 2021.  

(Extrapolatie op basis van de som van unieke bezoekers op Auvio en de rating 4+ in aantal individuen op tv)

 

Goal, goal, goal voor de RTBF!

 

Belangrijke voetbalcompetities keren de bereikcijfers in het zuiden van het land in het voordeel van de RTBF die de grote middelen inzet om alle wedstrijden uit te zenden en alle aspecten van het evenement te coveren. Onze tv-partner wordt hiervoor ruimschoots beloond met een forse stijging van zijn marktaandelen.

 

  • Met een gecumuleerd TTVshare van 41% bij de 15-54-jarigen (live; 08u-24u) voor de volledige EK-periode, evolueerden de performances van onze twee openbare tv-zenders (La une + Tipik) met

    • +132% versus de overeenkomstige periode in 2020 (12/06 - 12/07)
    • +108% versus de overeenkomstige periode in 2019 (14/06 - 12/07)

 

Ontdek de tv-cijfers van Euro 2020 in detail

Bron: Audimetrie CIM; universum Zuid

 

We kijken er u al naar uit om onze supportersoutfit weer aan te trekken voor het WK 2022! Leve de Rode Duivels, leve de RTBF en leve België!