RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

01.10.2021

Black Friday  op 26 november

BE READY FOR PEAK SALES !

 

Dit jaar valt Black Friday op 26 november. In België oogst dit commerciële evenement dat de periode van de eindejaarsinkopen inluidt, steeds meer succes. Voor consumenten is Black Friday een buitenkans om te profiteren van onweerstaanbare aanbiedingen. En waarom zouden adverteerders geen goede deals mogen doen? Dankzij RMB kunnen ook zij genieten van een onvergetelijke Black Friday 2021!

 

Black Friday groeide uit tot een van de belangrijkste commerciële evenementen in België, zowel in de e-commerce als in de fysieke winkels.

 

Een buitenkans voor de consumenten die profiteren van aantrekkelijke koopjes in tal van sectoren (informaticaproducten, elektrische huishoudapparaten, decoratie, meubelen, speelgoed, boeken, kleding, schoenen, cosmetica, enz.).

 

En hoe zit het met de adverteerders? Bij RMB leggen we ze in de watten! Op 8 oktober kondigen onze verkoopteams grote promoties en geweldige deals aan voor de 'Black Friday Week'. En we hebben het dan niet over kleine kortingen!

 

 

Wilt u er graag al wat meer over weten? Aarzel dan niet uw gebruikelijke contactpersoon te bellen of mail naar ons 'Content & Creativity'-team op flash@rmb.be

 

 

WAAROM INVESTEREN TIJDENS 'BLACK FRIDAY'?

 

Black Friday 2021 belooft een succes te worden. Het concept gaat in tegen de inflatie die de bevolking momenteel ondervindt. De actie stemt ook overeen met de nieuwe koopgewoonten en -wensen van de Belgen (besparingen doen, enz.).

 

 

WIST U DIT?

 

Er bestaan verschillende versies over de oorsprong van het Black Friday-concept. Kies gerust zelf uw favoriete versie!

 

De naam van deze Amerikaanse commerciële traditie duikt in de pers voor het eerst op in 1951 en beschrijft de situatie waarin werkgevers verveeld zitten met het probleem dat hun werknemers zich op vrijdag ziek meldden om zo de brug te maken tussen Thanksgiving (altijd op de laatste donderdag van november) en het weekend.

 

In 1961 gebruikt men in Philadelphia ook de uitdrukking 'zwarte vrijdag' om de situatie te beschrijven van overbelaste wegen, omdat consumenten dan de Kerstman gingen bezoeken (eerste dag van zijn aankomst in de winkels) en hun eindejaarsinkopen begonnen. Bij de politie verwijst Black Friday naar de overuren die deze drukte genereerde en naar het verbod om vrij te nemen.

 

Volgens nog een ander verhaal (het minst gestaafde) gaven de winkeliers grote kortingen om hun ietwat slappe verkoop voor de kerstperiode een boost te geven. Op dat ogenblik verandert de naam Black Friday van betekenis: omdat retailers op deze dag winst boekten, noteerden ze hun boekhouding in zwarte cijfers, in plaats van in rode (verlies).

 

Welke uitleg er ook aan gegeven wordt, de uitdrukking 'Black Friday' blijft negatief klinken. In de seventies proberen winkeliers daarom 'Black' te veranderen in 'Big' Friday. Maar de naam Black Friday is al te ver ingeburgerd en blijft dus behouden!

 

Het uit de Verenigde Staten overgewaaide evenement doet in 2013 zijn intrede bij ons. Veel wordt er dan nog niet over gepraat en heel wat voorbijgangers vragen zich af wat 'Black Friday' op de uitstalramen van enkele winkels dan wel betekent. Pas in 2016 krijgt het fenomeen hier in Europa en België pas echt voet aan wal.