RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

20.01.2022

2021: topjaar voor de RTBF!

De RTBF dankt een succesvol 2021 aan zijn multiplatform- en multithematische aanpak

2021: topjaar voor de RTBF!

Terugblik op de indrukwekkende resultaten van de RTBF in 2021 die een steeds ruimer en diverser publiek aantrekt. Zowel jongeren als ouderen volgden massaal het kwaliteitsvolle contentrijke aanbod op de verschillende platformen van onze mediapartner.

 

Velen van ons vonden in 2021 ontspanning, informatie en entertainment in de content van de RTBF. De media van de openbare omroep maken indruk met sterke merken die perfect zijn afgestemd op hun publiek. Even inzoomen op de belangrijkste cijfers van de afgelopen maanden:

 

 

Televisie

 

Van januari tot december trokken de drie tv-zenders van de RTBF samen gemiddeld 2.1 miljoen dagelijkse kijkers. Dat is een dekking van bijna één op de twee Franstalige Belgen.

 

Voor het derde opeenvolgende jaar was de RTBF koploper met een marktaandeel van ruim 28% bij alle 4+:

  • La Une: eerste zender van het Zuiden met een gemiddeld marktaandeel van 21.2%
  • Tipik: 5.7% marktaandeel, i.e. een stijging van ruim 10%

 

Enkele successen:

 

Audio

 

In de periode januari-augustus stemden gemiddeld maar liefst 1.2 miljoen luisteraars, i.e. 35.5% van de Franstalige Belgen dagelijks af op één van de vijf RTBF-radiozenders.

 

Dit aanbod dat de liefhebbers van nieuws, rock- of hitmuziek aanspreekt, wordt alsmaar verder uitgebreid met digitale uitzendingen. De toenemende prestaties van streaming zijn goed voor 41 miljoen luistersessies in 2021:

 

  • Classic 21: 13.5 miljoen luistersessies

  • La Première: 12.5 miljoen luistersessies

 

Wat ook opviel het afgelopen jaar is de toename van het aanbod podcasts met 24 nieuwe producties waaronder:

  • ‘5 Heures’: 296.000 ontkoppelde luistersessies

  • ‘La fascinante histoire des Ovnis’: 221.000 ontkoppelde luistersessies

  • ‘Les Téméraires’: 128.000 ontkoppelde luistersessies

 

Enkele successen:

 


Digitaal


De RTBF rolt nu al enkele jaren zijn digitale platformen uit. In 2021 boekte dit 2.0 aanbod opmerkelijke resultaten en breidde het uit met +44% vs. 2019. Het aanbod genereerde 437.000 dagelijkse en 2.1 miljoen maandelijkse internetgebruikers.

  • Websites: 53.4 miljoen page views per maand

  • Apps: 19.3 miljoen screens per maand

  • Auvio: 11.9 miljoen views/luistersessies per maand

 

Enkele successen:

 

 

Bron: CIM TV (Zuiden, Live+0), CIM Radio (Zuiden), CIM Internet (Zuiden)

Ontdek de volledige 2021-balans van de RTBF.