RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

21.01.2022

Zoom op ‘online shoppers’

Het VIBE-team van RMB zich voorzien van de social audience profiling tool SOPRISM

Zoom op ‘online shoppers’

Het succes van een mediacampagne vereist in de eerste plaats consumer insight. Deze consumentenkennis voortdurend verrijken is één van de taken van VIBE, de cel Data & Insights van RMB. Het team heeft zich daarom voorzien van een tool voor social audience profiling, waarmee VIBE een eerste analyse van online shoppers maakte. Dit zijn VIBEs eerste insights!

 

Om zijn consumentenkennis continu te verrijken, heeft het VIBE-team van RMB zich voorzien van de social audience profiling tool SOPRISM.

 

 

Het SOPRISM audience insights platform is gebaseerd op de - toegankelijke, pseudonieme en geaggregeerde – data van de Meta advertising interface. Er worden ruim 6.000 criteria vergeleken tussen een doelgroep en een referentiepubliek.

 

VIBE gebruikte de SOPRISM-tool om een eerste project rond onlinekopers uit te voeren. Het datateam zoomde meer bepaald in op personen geïnteresseerd in onlineshopping, e-commerce of players die actief zijn op dit gebied. Het vergeleek deze populatie (1,4 miljoen individuen) met de Franstalige Belgische bevolking van 13 tot 65 jaar (3,2 miljoen individuen).

 

Het sociodemografische profiel van ‘online shoppers’

 

  • Het publiek van ‘online shoppers’ dat voor 61% uit vrouwen bestaat, is verhoudingsgewijs meer vrouwelijk dan de referentiepopulatie (selectiviteit 115).

  • De doelgroep ‘online shoppers’ is over het algemeen jonger dan de Franstalige bevolking 13+: de meerderheid is 25-44 jaar en 40% 18-34 jaar.

  • Ouders en gediplomeerden zijn oververtegenwoordigd binnen de groep.

 

De interesses van ‘online shoppers’

 

  • Op sociaal-politiek vlak hebben ‘online shoppers’ interesse voor duurzame ontwikkeling, ecologie, biologische producten en voor alles in verband met openbare gezondheid en geneeskunde. De politiek daarentegen spreekt hen niet aan.

 

  • Op technologisch/marketing/financieel vlak voelen ze zich aangetrokken tot winkelcentra en marketing, maar ook tot wetenschap. Ze kijken uit naar een goede prijs-kwaliteitverhouding en zijn geïnteresseerd in bank-, verzekerings- en financiële thema’s.

 

  • Wat lifestyle/hobby’s betreft, besteden ze aandacht aan gezonde voeding, ook al staan ze zichzelf enkele afwijkingen toe (fast food & alcohol). De ‘online shoppers’ hebben interesse voor muziek, dansen en tv-series. Ze hebben een uitgesproken belangstelling voor mobiliteit en vooral wagens. Mode, schoenen, handtassen, juwelen en luxe spreken hen aan. Ook vastgoed en materialen interesseren. Ze voelen zich daarentegen niet erg aangetrokken tot sport en buitenactiviteiten.

 

  • De ‘online shoppers’ zijn geïnteresseerd in influencers/personaliteiten/zangers en een eerder ‘urban’ publiek. Ze zijn bijzonder actief op sociale media, online media, streaming, maar ze houden ook van magazines en radio.

 

Hoe bereiken we ‘online shoppers’?

 

RMB biedt een waaier van media- en/of dataoplossingen om ‘online shoppers’ doeltreffend te bereiken. Deze oplossingen worden zowel voor de lineaire media in regie als het digital aanbod van RMB gebruikt:

 

 

Interesse? Bel uw gebruikelijke contactpersoon of mail naar sales@rmb.be.