RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

04.03.2022

Audioconsumptie van vrouwen

RMB viert 8 maart met de analyse van vrouwelijk luistergedrag, gemeten door het CIM

Audioconsumptie van vrouwen

Op 8 maart was het Internationale Vrouwendag. Ter gelegenheid van deze uitvoerig in de media gevierde dag maakt de MarCom-afdeling van RMB – op basis van de recente CIM Audio Time studie - een analyse van de audioconsumptie van vrouwen in het zuiden van het land.

 

Op 24 februari publiceerde het CIM de resultaten van haar nieuwe Audio Time-onderzoek. Deze aanvulling op de RAM-studie geeft een globaal overzicht van het audiolandschap in België, waarbij de nadruk ligt op de verdeling van luistertijd tussen platformen en devices. 

 

Het onderzoek onderscheidt vier soorten audio:

  • Live radio (via FM, DAB+, TV…) offline en online
  • Radio on demand: uitgesteld en via podcasts
  • Streaming: audio- en videostreamingdiensten
  • Gedownloade of gekochte muziek (CD, DVD, MP3...)

 

Luisteraarsters onderscheiden zich van luisteraars

 

  • In het zuiden van het land consumeren op een gemiddelde dag ruim 8 vrouwen op de 10 van 12 tot 74 jaar Audio.

 

  • De luistertijd is gemiddeld 4u14 per dag. Dit cijfer ligt beduidend lager dan bij de mannen die dagelijks 4u5 audio consumeren.

 

  • Live Radio vertegenwoordigt, met 57% van het audiovolume, het grootste luisteraandeel. Daarna volgen Streaming met 30% van het luistervolume en gedownloade of gekochte muziek met 10% van het volume.

 

  • De vrouwen houden meer van streaming (30% van het volume) dan de mannen (28% van het volume) en consumeren duidelijk meer gedownloade muziek (10% van het volume bij de vrouwen >< 5% van het volume bij de mannen).

 

 

Welke devices om te streamen?

 

  • Wat streamingdevices betreft, gebruiken de vrouwen hoofdzakelijk hun smartphone (48% van het volume). De computer komt op de 2e plaats en vertegenwoordigt 26% van het volume. Verder wordt 12% van het streamingvolume bij de vrouwen geconsumeerd via het tv-toestel, en dat is twee keer zoveel als bij de mannen (6%).

 

  • Qua consumptielocatie streamen de vrouwen vooral thuis (69% van het volume). Bij de mannen ligt dit aandeel een stuk lager (64%).