RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

14.04.2022

The Voice s.10: de balans

Adembenemende stemmen en een verbluffend seizoen

The Voice s.10: de balans

Het tiende seizoen van The Voice Belgique heeft ons verbluft, zowel wat talenten als bereikcijfers betreft. Kortom, een symbolische en memorabele editie die trouw bleef aan zijn waarden, zoveel is zeker!

 

The Voice zit erop en het is Alec die, na een megaspannende finale, verkozen werd tot beste stem van het tiende seizoen. De talenten waren uiteraard weer van de partij om dit nieuwe seizoen flink te vieren. Het werd dan ook een editie die al zijn beloften waarmaakte en het publiek tot het laatste moment in de ban wist te houden!

 

 

Na seizoen 9 dat alle records brak, blinkt ook dit 10e seizoen uit met een uitstekende performance en een zeer positieve balans! De muzikale topshow van La Une lokte na 16 afleveringen maar liefst 1.580.000 kijkers, i.e. 36% van de Franstalige Belgen.

 

En van deze 16 afleveringen nam The Voice 11 keer de leiding. Een fraaie prestatie dus, gezien het ruime programma-aanbod van deze dinsdagavonden.

 

Jongeren van de partij

 

The Voice is een entertainmentprogramma dat iedereen aanspreekt, ook het jonge publiek. Van de 16 afleveringen waren er 10 koploper bij de leeftijdscategorie 12-34 jaar. Voor alle afleveringen samen haalt de muzikale talentenjacht een marktaandeel dat niemand onverschillig laat: gemiddeld 26.1%. Wat dekking betreft, blijkt dat The Voice werd bekeken door maar liefst 327.000 jongeren, i.e. ruim één op de vier.

 

 

De VVA 18-54, een referentiedoelgroep

 

Ook de VVA 18-54 lieten zich in het nieuwe seizoen niet onbetuigd: maar liefst 10 leidersplaatsen. Een prestatie die trouwens alle andere overtreft, aangezien de laatste Blind Auditions een marktaandeel van 32,2% laten noteren. De dekking van dit seizoen haalde ruim 35% bij de doelgroep, i.e. 532.759 individuen. De gemiddelde rating bij de VVA 18-54 bedraagt 5.4%.

 

Wat de reclame betreft, liggen de klassieke reclameblokken net onder de lat van 5 GRP bij de doelgroep, terwijl het gemiddelde van de VO-blokken 5.3 GRP bedraagt. Goed nieuws dus voor de aanwezige adverteerders en veelbelovend voor de komende seizoenen!

 

Dat The Voice een must is geworden in de programmering van La Une blijkt uit de 89% toename van het marktaandeel van The Voice-avonden op dinsdagavond. Wat dus een boost geeft aan de aanwezigheid van de doelgroep in de uurschijf 20u30-22u30.

 

 

De vrouwen, een essentiële doelgroep

 

Ook dit jaar zijn de vrouwen meer dan ooit van de partij voor hét programma van de dinsdagavond.

 

Aan het einde van dit seizoen zijn ze in de meerderheid om The Voice Belgique te bekijken, getuige het profiel: 65% vrouwen versus 35% mannen.

 

Bij de doelgroep VROUWEN 25-54 is deze belangstelling ook merkbaar, want van de 16 afleveringen zijn er 11 die koploper zijn van de dinsdagavondprogramma’s, met een TTVSHR van gemiddeld 24.0% voor het hele seizoen. Immer trouwe dames dus. Ook de rating is performant bij de doelgroep, met een gemiddelde van 6.5% voor dit 10e seizoen van The Voice Belgique.

 

The Voice Belgique blijft dus nog altijd zeer selectief bij de vrouwen: de selectiviteit bij de doelgroep bedraagt 156, en dat is de hoogste van alle geanalyseerde doelgroepen.

 

 

Digital, onmisbaar geworden medium

 

The Voice Belgique is live en in replay te volgen op Auvio, het digitale platform van de RTBF. Voor sommigen is dit medium blijkbaar onmisbaar geworden: van 1 januari tot 12 april genereerde de muziekshow immers 730.000 views.  

 

 

De live-afleveringen genereerden op Auvio per uitzending gemiddeld 8.265 views en in replay 21.973 views.

 

Auvio zorgt voor een incremental van 8% bovenop de tv-uitzending: de combinatie tv en digital brengt het gemiddeld aantal kijkers op 439.065 individuen per aflevering. Reden te meer dus om aanwezig te zijn op het digitale platform van de RTBF!

 

12.706 viewers live is het nieuwe record dat Auvio tijdens de seizoensfinale haalde, om het tiende seizoen in schoonheid af te sluiten!

 

10 jaar The Voice Belgique

 

Al 10 jaar is The Voice Belgique een succes. Een veelbelovende zekerheid voor dit RTBF-entertainment. Dankzij een immer trouw en betrokken publiek, maar ook dankzij deskundige coaches en zeer getalenteerde kandidaten ziet de toekomst voor The Voice Belgique er schitterend uit.

 

Hoe dan ook, The Voice Belgique sluit elk jaar wat meer aan bij zijn tijd, zoals blijkt uit de complementariteit tussen de tv- en online-uitzendingen die de show voor een steeds groter publiek toegankelijk maakt.

 

The Voice Kids seizoen 2 !