Het najaar van VIBE
VIBE's leidmotiv? Effectiviteit optimaliseren, inventaris opwaarderen en innoveren
In de voorhoede lopen van een continu evoluerend medialandschap… Dat is één van de belangrijkste ambities van onze regie! En met eenzelfde drang naar innovatie legt RMB's unit VIBE zich toe op de exploitatie van data, zowel om ze optimaal te benutten als interne en externe klanten van de regie te begeleiden. Voor het VIBE-team is september 2023 de start van een seizoen dat nog meer is toegespitst op de 'markt'-missie.
VIBE: de zakenpartner voor 'data'-campagnes
RMB is een niet te negeren speler op datagebied op de Belgische reclamemarkt. Eerst en vooral omdat de geëxploiteerde data bij RMB van onovertroffen kwaliteit zijn. Vervolgens omdat de omvang en de specifieke kenmerken van de inventaris van de regie garant staan voor performante campagnes. En ten slotte omdat de aangeboden targetingoplossingen zeer gediversifieerd zijn.
Al vijf jaar legt het VIBE-team (Valuable Insights Boost Efficiency) zich volledig toe op de exploitatie van de RMB-data en op de verschillende soorten diensten die daaruit voortvloeien. Jaar na jaar blijft de doelstelling ongewijzigd: ontwikkelen, verder gaan, en vooral innoveren.
De VIBE-unit, onder leiding van Barbara Van Caubergh, Head of Data & Insights, telt zes medewerkers (vier data analysts en twee data scientists). Deze experts met complementaire profielen hebben allemaal een solide ervaring in hun respectievelijke vakgebieden.
VIBE, die uitgroeide tot een volwaardige afdeling en een centrale unit bij RMB, positioneert zich als zakenpartner, zowel voor interne als externe klanten.
Tijdens de eerste maanden van 2023 werkte VIBE mee aan tal van interne regieprojecten, zonder dat deze inzet altijd zichtbaar was op de markt. Wat bureaus en adverteerders betreft onthouden we vooral de implementatie van de nieuwe commerciële aanbiedingen ‘Geoboost’ en ‘Pixelboost’ of ‘Empowered video’
Deze nieuwe aanbiedingen zijn een aanvulling op de aanhoudende ontwikkeling van targetingmogelijkheden (cookieless en loged-based segmenten, retargeting op basis van voorbije campagnes, 'klikkers'-segmenten, enzovoort).
Nog even meegeven dat de marktvisie van VIBE erin bestaat de meerwaarde van de RMB-inventaris op te waarderen en te bewijzen via:
- Targeting / retargeting / audience extension. Dit omvat het aanbieden van zeer kwalitatieve gelogde en contextuele cookieless data, van vrij nieuwe segmenten (zoals de 'klikkers'), maar ook het geven van aanbevelingen op het gebied van digitale data en/of ATV om doeltreffend in te spelen op de behoeften van de klanten, of ook nog het aanbieden van datagelinkte diensten (een CRM-, multidevices-, personae-aanpak, enzovoort).
- Meting. Naast de reeds toepasbare oplossingen (post-test ATV, drive-to-web meting), werkt VIBE momenteel aan het uitbreiden van de meting voor elk niveau van de customer journey.
- Learnings. Ervan overtuigd dat diepgaande kennis van de consumenten en de markt een belangrijke hefboom is voor impactvolle en passende communicatieacties, zet VIBE zich in om insights met hoge toegevoegde waarde aan te bieden. Binnenkort zal VIBE zijn klanten dan ook een nieuwe dashboardingservice voorstellen.
VIBE: op naar 2024…
Barbara Van Caubergh, Head of Data & Insights, vat de komende grote ontwikkelingen van VIBE als volgt samen:
"Van onze vele projecten wil ik onder andere aanstippen: de uitbreiding van het meten van de waarde van ons ecosysteem, in de loop van 2024, om ons niet te beperken tot de 'last click', maar ook het verder creëren van datadiensten en -producten om de merken in contact te brengen met de consumenten, of ook nog het meer inzicht krijgen in het doelpubliek om de impact van de communicatieacties te maximaliseren. Het wordt dus weer een buitengewoon boeiend jaar".
Zin om bij uw volgende reclamecampagnes met 'data' te experimenteren, samen met RMB?
Neem contact op met uw gebruikelijke contactpersoon, met Eric van der Haegen, Digital Expert (e.vanderhaegen@rmb.be), of met Barbara Van Caubergh, Head of Data & Insights (b.vancaubergh@rmb.be).