RMB: key player in de sector
RMB deelt zijn expertise tijdens evenementen van de media- en reclamesector
Van oktober tot november 2024 nam RMB actief deel aan verschillende evenementen die door de media- en reclamesector georganiseerd werden. Onze regie deelde er graag haar expertise op het gebied van duurzaamheid, media-evolutie en content creation. Ze ondersteunde er ook de professionele ontwikkeling van jong talent. Een aanwezigheid en inzet die stroken met de sleutelrol die RMB speelt op de markt!
RMB heeft het geluk om in eigen huis te kunnen rekenen op experts op alle gebieden die de media en reclame van vandaag herdefiniëren: verantwoorde communicatie, mediacreativiteit, innovatie, data, enzovoort.
Dankzij deze expertise wordt onze regie vaak uitgenodigd als gastspreker op evenementen die de professionals op de markt moeten inspireren of informeren. Voor RMB is het niet enkel een eer om hieraan deel te nemen, maar ook een kans om zich nog sterker in te zetten voor de transformatie van ons vak.
Een terugblik op de drukke agenda voor oktober/november 2024:
- WBCOM’ – 01/10: Duurzame en verantwoorde communicatie: van essentieel belang voor de overheidscommunicatie
RMB nam begin oktober deel aan de WBCOM'-bijeenkomst, georganiseerd door de 'Association des professionnels de la communication publique' (vereniging van overheidscommunicatieprofessionals - Franstalige tegenhanger van de vzw Kortom). De meeting stond in het teken van verantwoorde communicatie, die ook een essentiële strategie is voor overheidscommunicatoren. Anne De Kerchove, CSR Expert, stelde er de impactstudie voor die RMB in samenwerking met Var en Bubka realiseerde rond duurzaamheidsgerichte radiospots. De aanwezigen kregen meer inzicht in de factoren die bepalend zijn voor de geloofwaardigheid van campagnes wat milieuclaims betreft.
- VIA – 01/10: Video for the next generation - The Relevance of Linear TV and BVOD for Generation Z
Begin oktober nam RMB ook deel aan het VIA-evenement 'Video for the Next Generation'. De presentaties maakten duidelijk hoe belangrijk het is een communicatiestrategie aan te passen om Generatie Z doeltreffend te bereiken. Alexandre de Hollain, Customer Success Expert bij MarCom, stelde er zijn analyse voor van het kijkgedrag van de doelgroep.
- Conscious Talk – 16/10: Decarbonizing Media – Editorial Content and Ads
Op 16 oktober nam RMB deel aan 'Conscious Talk', een evenement georganiseerd door Sench, dat inzoomde op de decarbonisatie van de media. Valérie Janssens, Media, Data & Tech Director nam deel aan de discussie en illustreerde de inzet van onze regie om de CO2-voetafdruk van de media-activiteiten te verkleinen. Een geknipte kans om terug te blikken op de duurzaamheidsinitiatieven van RMB, die hiervoor bekroond werd met een Gold AMMA Award in de categorie Media Sustainable Development.
- Digital First – 17/10: Beyond the Hype – Content strategy is more than just influencer campaigns
Op 17 oktober vertegenwoordigden Dimitri Lemmens (Head of Content & Creativity) en Raphaël Dumont (Business Developer Slice) RMB op het Digital First-event, georganiseerd door Best Of Digital Media. In hun presentatie gingen ze dieper in op de digital content-strategieën en onderstreepten ze het verschil tussen influencercampagnes en een echte coherente, goed doordachte contentstrategie. De sprekers maakten duidelijk hoe merken veel meer kunnen doen dan gewoon buzz te creëren om een echte, bindende digitale aanwezigheid op te bouwen.
- YMCE – 24/10: Focus op data-driven strategy
Op 24 oktober werkte RMB als partner weer mee aan de YMCE-wedstrijd (Young Media & Channel Expert) en liet de regie zich in de jury vertegenwoordigen door Barbara Van Caubergh, Head of Data & Insights. Dit evenement, dat jong mediatalent in de kijker zet, stond dit keer in het teken van de data-driven strategy. 14 jonge professionals van negen verschillende bureaus, verdeeld over zeven duo's, werkten een voorstel uit op basis van een briefing over de optimalisering van het gebruik van databases om de branding- en activatiestrategieën van de Colruyt-winkels te versterken.
- CommPass Media Essentials – 06/11: Total video - Meer schermen, meer niet-lineair kijken
Op 6 november verzorgden Sandrine Penninckx (Marketing & Communication Director) en Grégory Vandenschrick (Sales Director) één van de opleidingen van de Media Essentials-cyclus, een echte basiscursus die een algemeen en actueel overzicht geeft van de media in België en georganiseerd wordt door CommPass. Ze bespraken de evolutie van het medium video in het digitale tijdperk en beschreven in detail hoe de traditionele en digitale kanalen - door de toename van niet-lineaire consumptie - veranderen.
- Haute Ecole Henallux (Namen, Luik, Luxemburg) – 18/11
Als onderdeel van de bacheloropleiding Marketing presenteerde Vincent Binon (projectmanager Ontwikkeling) de activiteiten en uitdagingen van RMB aan zo'n 40 tweedejaarstudenten.
- Orbit by PUB – 7e editie (20/11): Verantwoorde marketing voor de komende generaties
Op 20 november nam RMB deel aan de 7e editie van Orbit by PUB, een initiatief dat de nadruk legt op de duurzaamheidswaarden in marketing. Onder het thema 'Forever Young' onderzocht het evenement hoe marketing een hefboom kan worden voor duurzaamheidsoplossingen voor de komende generaties. Anne De Kerchove (CSR Expert bij RMB) en Maxime Van der Meerschen (CEO van GiveActions) presenteerden er de resultaten van een gemeenschappelijke studie over de situatie van greenwashing in België. De studie is gebaseerd op een tool voor automatische greenwashingdetectie. De tool is ontwikkeld door GiveActions en werd toegepast op de reclamecampagnes die via RMB werden uitgezonden. De resultaten van deze studie onthullen trends en exclusieve insights. Ze geven bovendien concrete mogelijkheden om adverteerders te helpen verantwoorder te communiceren en greenwashing-valkuilen te vermijden.