RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

19.11.2024

Happy World TV Day !

Laten we de World TV Day vieren, met focus op democratie!

Happy World TV Day !

Op 21 november 2024 huldigt World Television Day de krachtige rol van multiplatform televisie als pijler van de democratie. Wereldtelevisiedag, een initiatief van de Verenigde Naties, belicht de unieke mogelijkheid van televisie om burgers overal ter wereld te informeren, te verbinden en te entertainen. Ontdek de officiële videospot van deze 28e editie!

 

 

In 1996 riep de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties 21 november uit tot World Television Day om de belangrijke rol van het medium op vele gebieden te erkennen.

 

Het initiatief wordt nu ondersteund door tal van verenigingen (egta, ACT, The Global TV Group, enzovoort) en door hun leden, die op hun kanalen een videospot uitzenden met de boodschap dat televisie een positieve impact heeft in ons dagelijkse leven.

 

 

Centraal thema: democratie

Deze 28e editie van World TV Day herinnert ons eraan hoe televisie helpt om de democratie te ondersteunen. Als betrouwbare bron van informatie biedt tv een veelvormige toegang tot een scala aan standpunten, wat uiterst belangrijk is in een wereld waar desinformatie en nepnieuws in opmars zijn. Televisie bevordert ook een brede burgerparticipatie, omdat het medium alle doelgroepen kan bereiken, ongeacht hun locatie of sociaaleconomische status.

 

Troeven:

  • Voorlichting van het publiek: multiplatform tv biedt essentiële informatie om democratische participatie aan te moedigen.
  • Een betrouwbaar medium: tv voldoet aan hoge redactionele normen en blijft daarom een essentiële bron om desinformatie te bestrijden en transparantie te bevorderen.
  • Toegankelijkheid en diversiteit: het buitengewone bereik van tv garandeert gelijke, eerlijke toegang tot informatie.
  • Gedeelde cultuurmomenten: televisie verbindt generaties en diverse bevolkingsgroepen door gemeenschappelijke ervaringen te creëren, die de sociale dialoog voeden.

 

Last but not least is het belangrijk om te onthouden dat reclame een cruciale financieringsbron is voor televisie. Reclame maakt het mogelijk om editorial content van hoge kwaliteit te financieren en tegelijkertijd de onafhankelijkheid van de media te garanderen. Dit model ondersteunt een transparant en duurzaam media-ecosysteem.

Meer informatie over World TV Day 2024 vindt u in het persbericht of op de le website van ‘The Global TV Group