RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

19.11.2024

Let’s Shine Together

RMB inspireert mediabureaus en adverteerders op het 'Let’s Shine Together'-event 

Let’s Shine Together

Op 12 en 13 november organiseerde RMB twee exclusieve 'Let’s Shine Together'-avonden, de eerste voor mediabureaus en de tweede voor adverteerders. Dit opmerkelijke evenement sneed drie grote thema's aan - duurzaamheid, content en technologie - door middel van interactieve workshops in het teken van innovatie en samenwerking. Ontdek wat er vorm geeft aan het heden en de toekomst van RMB …

 

Tijdens de 'Let's Shine Together'-avonden op 12 en 13 november 2024, stipte RMB nog eens zijn missie aan: een 'andere', toekomstgerichte reclameregie met lef, die haar verantwoordelijkheid neemt. Het evenement was ook een uitnodiging om samen met onze klanten en partners innovatieve en duurzame oplossingen te creëren en zo in te spelen op de uitdagingen van de sector.

 

'Let’s Shine Together' was niet enkel een evenement, maar een manifest voor meer geconnecteerde, creatieve en geëngageerde reclame in een wereld die voortdurend verandert. Een demonstratie om duidelijk te maken dat we de reclamesector enkel kunnen laten shinen, als we samenwerken.

 


 

 

Duurzaamheid: verantwoorde reclame en maatschappelijk engagement

 

Sinds 2022 neemt duurzaamheid een centrale plaats in de RMB-bedrijfsstrategie in. Tijdens de workshops gaven Anne de Kerchove (CSR Expert) en Aurélie Clément (Trading & Revenue Director) een overzicht van de vele acties die RMB een Gold award opleverden in de categorie ‘Media Sustainable Development’ van de AMMA 2024.

 

Voortbouwend op de afgelopen ervaringen bevestigt RMB nogmaals zijn inzet om de merken met een positieve impact op de maatschappij en het milieu in de kijker te zetten, reclameverspilling te verminderen, de ‘blue safety’ van schermen te garanderen en een 'content'-unit op te richten die zich bewust is van de uitdagingen. Maar die ook de verschillende spelers van het reclame-ecosysteem informeert, opleidt en inspireert om hen zo aan te moedigen hun milieu-impact te minimaliseren.

 

 

Anne en Aurélie presenteerden nieuwe toonaangevende initiatieven rond het overkoepelende merk 'blue' dat spelers in de kijker wil zetten, die zich inzetten voor de duurzaamheidstransitie:

  • met de Blue Minutes, geïnspireerd op het concept van de 'café suspendu' (uitgestelde koffie), krijgen adverteerders de kans een deel van hun reclame(zendtijd) te doneren aan geëngageerde spelers;
  • met de Blue Stories benadrukt RMB het belang van een nieuw verhaal in de reclameboodschappen, om de consument aan te zetten een nieuw, duurzaam gedrag aan te nemen.

 

Verder geeft RMB, in samenwerking met GiveActions en JCDecaux, adverteerders de kans om de insights te benutten van de ‘Greenlight’-studie, die de balans opmaakt van greenwashing in België. En onze regie biedt voortaan ondersteuning bij het creëren van verantwoorde communicatie die het risico van greenwashing vermijdt.

 

Content: meeslepende verhalen met Slice

 

Het content agency Slice toont aan dat RMB veel meer is dan een mediaregie.

 

Slice werkt samen met influencers en content creators, en fungeert als strategische partner voor merken door boeiende verhalen en onvergetelijke ervaringen te creëren. De workshop, onder leiding van Dimitri Lemmens (Head of Content & Creativity), belichtte de synergie tussen Slice en RMB, waarmee werd aangetoond hoe reclame de gewone commerciële boodschap kan overstijgen en een echte emotionele band kan creëren.

 

Om deze visie tijdens de 'Let’s Shine Together'-avonden te illustreren, gaf Slide in zijn studio's concrete voorbeelden, zoals het gebruik van immersieve technologieën (bv. green screen en podcasts).

 

Slice creëert de boodschap en de media in regie bij RMB maken deel uit van de kanalen die het verhaal van de adverteerder uitdragen. Gregory Vandenschrick (Sales Director) en Jean-Sébastien Delvallée (Head of National Account) legden uit hoe de merken in regie, die steeds talrijker worden (vooral na de opname van de UGC-filmzalen in de RMB-portefeuille), bijdragen tot de impact van de campagnes.

 

Technologie: open garden en automatisering

 

Wat de tools betreft, presenteerden Valérie Janssens (Media, Data & Tech Director) en Sandrine Penninckx (MarCom Director) het Open Garden-concept, een alternatief voor de gesloten ecosystemen van de techreuzen, bekend als ‘Walled Garden’.

 

Dit model pleit voor samenwerking en flexibiliteit, een visie die vergelijkbaar is met mycelium- of zwamvlokstructuren, symbiotische verbindingen waar elk onderdeel beter van wordt. Met deze aanpak kunnen klanten technologische oplossingen kiezen die aangepast zijn aan hun behoeften, zonder gedwongen of beperkt te worden door exclusieve systemen.

.

 

RMB zet ook in op automatisering door de ontwikkeling van een nieuwe 'Offering & Ordering Management System’-tool, om het boeken van reclame te vereenvoudigen, mét behoud van een essentieel menselijk contact.

 

Last but not least maakt de aanstaande lancering van een nieuwe website eveneens deel uit van het vaste voornemen om klanten snel te begeleiden, op basis van hun profiel en verwachtingen.