RMB staat niet stil

Verdiep je in ons nieuws

21.02.2025

Best sustainability audiospots

Sounds of Change’-award bekroont beste op duurzaamheid gerichte audiospots

Best sustainability audiospots

De 'Sounds of Change'-award, in 2024 gelanceerd door RMB, Var, Bubka en PUB, onderscheidt om de twee tot drie maanden de beste audioreclamecampagnes met een boodschap rond duurzaamheid. Doelgericht en voortbouwend op zijn succes zet 'Sounds of Change' 2025 in met de bekroning van twee belangrijke winnaars: de VRT met 'De Warmste Week' (NL) en Gaia met een inspirerende spot over dierenrechten (FR).

 

Deelnemen aan ‘Sounds of Change’?

 De 'Sounds of Change'-wedstrijd toont aan dat creativiteit en duurzaamheid samen ertoe kunnen komen om vorm te geven aan een meer verantwoorde reclametoekomst.

 

Hebt u een radiospot die een duurzame aanpak aanmoedigt en één van de 17 SDG (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties ondersteunt? Werd de spot uitgezonden via de mediazenders in regie bij RMB of Var? Dan neemt uw spot automatisch deel aan de 'Sounds of Change'-wedstrijd die RMB, Var, het reclamebureau Bubka en het vakblad PUB samen organiseren.

 

De selectie van de winnaars gebeurt door een jury van veeleisende en visionaire experts. Onder leiding van Ludovic de Barrau (PUB), beoordelen professionals als Wim Vermeulen (Bubka), An Rietjens (Serviceplan) en Fred Dorsimont (Behaven) elke op duurzaamheid gerichte audiocampagne die in de loop van de twee of drie afgelopen maanden in het noorden en het zuiden van het land werd uitgezonden.

 

De criteria om de prijs in de wacht te slepen zijn streng en uiteenlopend: honesty, commitment, urgency,  clarity, shared value (overeenstemming met de verwachtingen van het publiek) en creativity (originaliteit en impact van de boodschap). De winnende spots blinken uit in al deze parameters.

 

 

Maak kennis met de eerste winnaars van 2025 

 Voor het Nederlandstalige gedeelte selecteerde de jury tijdens de eerste ronde van 'Sounds of change' 2025 de VRT met de 'Warmste Week'-spot! De positieve energie en de feelgood-stijl van deze commercial zetten de vrijgevigheid van de deelnemers in de spotlights. De 'Bedankt'-spot slaagde erin om, met de prachtige cover van Portland als unieke campagnesound, alle luisteraars in Vlaanderen te raken.

 

 

Voor het Franstalige landsgedeelte was het Gaia die de jury van 'Sound of Change' kon overtuigen met de gedurfde en 'immersieve' spot over dolfijnen. De originele aanpak van de adverteerder, zonder klassieke slogans noch directe oproepen tot actie, dompelt de luisteraars onder in een aangrijpende geluidsbeleving. De creatieve en onconventionele spot trekt de aandacht dankzij een aanstekelijk ritme en een heel aparte sound. Resultaat: een grote emotionele impact die niemand onverschillig laat en aanzet tot nadenken over dierenrechten.

 

 

Proficiat aan VRT en Gaia voor hun inspirerende en impactvolle audiocampagnes!