Persberichten

27-05-2020

Digitale radio : stevig aanbod

De consumptie van online audio neemt fors toe. En verschillende studies tonen nu de reclame-effectiviteit aan van digitale radio in combinatie met klassieke radio. Inspelend op deze ontwikkeling geeft RMB zijn OLA-aanbod een boost, en wel met de mogelijkheid tot 'ad replacement' op NRJ en een 30 seconden formaat.

De Belgische bevolking besteedt steeds meer tijd aan de consumptie van digitale audio. Online radio's nemen hierbij een prominente plaats in. Volgens de recente studie MXtend (1), bij Franstalige 16-64-jarigen, vertegenwoordigt webradio 13% van de totale tijd die besteed wordt aan audioconsumptie, alle kanalen samen. Dit cijfer, dat met 86% is gestegen versus 2016, ligt 1% hoger dan het volume besteed aan streamingdiensten. Qua dekking luistert 17% van de individuen elke dag naar digitale radio. Dit dagbereik klimt tot 26% bij de 16-34-jarigen. Het aandeel van online luisteren bedraagt respectievelijk 19% en 78% van het radiogebruik van de 16-64-jarigen en van de 16-34-jarigen.

 

De radiowebsites van RMB blinken uit in de CIM Internet-studie (2)

 

De radio's van het digitale audioaanbod van RMB zijn vaste waarden. De websites van VivaCité (1.078.400 views), La Première (960.200 views), Classic 21 (765.400 views) en Pure (592.400 views) behoren tot de vijf meest bezochte websites van het Zuiden. Van de 11 onderzochte Franstalige websites staat NRJ op de 7e plaats bij de 12+ (390.000 views), maar klimt radio naar de 5e plaats bij de 18-44-jarigen (339.600 views).

 

Voortbouwend op het succes van digitale audio en de merken in regie, breidt RMB zijn OLA-aanbod uit met twee nieuwe mogelijkheden

 

Eerste nieuwigheid: vanaf juni 2020 zal RMB technisch de ad replacement op NRJ kunnen aanbieden, meer bepaald voor de regionale reclameblokken (ontkoppelde) van de NRJ Premium-stream. Met andere woorden, de regionale reclameblokken uitgezonden via FM op NRJ zal men kunnen vervangen door internet specifieke reclameblokken wanneer er naar de digitale radioversie wordt geluisterd.

 

Met een basis van twee reclameblokken per uur wordt, dankzij de mogelijkheid om online reclame te voeren op de regionale NRJ-kanalen, de digitale audio-inventaris van RMB aanzienlijk uitgebreid. Die neemt toe van 4 naar ruim 5 miljoen impressies per maand.

Deze nieuwe mogelijkheid heeft geen impact op de nationale campagnes op NRJ. De nationale reclameblokken van NRJ blijven dezelfde, ongeacht hoe er naar radio wordt geluisterd, offline of online.                                     

 

Kim Beyns, COO van NGroup is blij met deze vooruitgang: "NGroup zette zeer vroeg in op digitale audio. Al in 2005 waren wij de eersten in het Belgische radiolandschap om podcastcontent en thema-webradio's aan te bieden. Het was toen nog een marketing-aangestuurde en geen sales-aanpak. Inmiddels zijn er andere spelers bijgekomen die bevestigen dat digitale audio geen tijdelijk modefenomeen is. Meer dan ooit is het een trend waar men niet omheen kan, én een echte kans voor de adverteerders. We zijn vast van plan verder te gaan op ons elan, met name wat betreft 'delinearisering' van audio en het aanbieden van een relevante, krachtige inventaris."

 

Tweede nieuwigheid: bovenop de korte formaten biedt RMB voortaan het 30 seconden-formaat. Dit maakt het voor de adverteerders nog makkelijker om hun klassieke radiocampagnes te combineren met een online campagne.

 

In de marge van deze twee ontwikkelingen vult RMB zijn commerciële audio-aanbod aan met nieuwe sociodemografische digitale packs, gegeolokaliseerde packages en interessante online/offline koppelingen. De commerciële teams van RMB geven u graag meer details over deze aanbiedingen.

 

Hebt u nog vragen? Neem zeker contact op met:

 

(1) MXtend: crossmediastudie RMB ; universum Zuiden; oktober 2019
(2) CIM Internet: universum Zuiden 12+; aantal views per maand (impressies); jan/maart 2020