Persberichten

15-12-2020

RMB vernieuwt in 2021

Elk bedrijf krijgt in zijn bestaan te maken met veranderingen en het vertrek of de komst van medewerkers. RMB kondigt vandaag de beslissing aan van Catherine Servaes, 'Development & Partnerships Director', om het bedrijf te verlaten. Anderzijds, werd Valérie Janssens, die al sinds 2019 de digitale transformatie van het bedrijf in goede banen leidt, gepromoveerd tot 'Development Director', een functie die, onder andere, een meer technologische dimensie omvat.

Zoals aangekondigd ter gelegenheid van zijn 35e verjaardag in oktober dit jaar, bevindt RMB zich op dit ogenblik op een keerpunt in zijn geschiedenis. Het bedrijf dat al een tijdje bezig is met zijn digitale ontwikkeling, startte onlangs een groot transformatieprogramma op om RMB te laten evolueren van media- en mensgericht bedrijf naar een klantgericht en datagestuurde organisatie, waarin de mens een beroep doet op de technologie om zijn creatie- en innovatiepotentieel te ontplooien. Het uiteindelijke doel is uiteraard efficiënter en sneller inspelen op de evoluerende behoeften van adverteerders en mediabureaus.

 

Nadat Catherine Servaes haar keuze bekendmaakte om het bedrijf te verlaten, besloot RMB de organisatie van zijn management te herzien. Valérie Janssens, momenteel 'Head of Digital Transformation', neemt de functie van Catherine Servaes niet als zodanig over: ze krijgt wel een nieuwe directiefunctie, die vooral gericht is op de implementering van het nieuwe reclameregiemodel van RMB. 

 

Catherine Servaes schreef een stuk RMB-geschiedenis

 

Het is met spijt, maar ook met respect en erkenning, dat RMB de beslissing van Catherine Servaes om het bedrijf na 32 jaar te verlaten, heeft aanvaard.

 

Gedurende al die jaren heeft Catherine in grote mate bijgedragen tot de ontwikkeling van RMB:

 

  • In 1989 stapt Catherine over van de wereld van de privéradio (Radio Contact, FM Le Soir en SIS) naar die van de regie, waar ze aan de slag gaat als commercieel medewerker.

  • In 1991, het jaar dat de Regering van de Franse Gemeenschap commerciële reclame toelaat op de RTBF Radio, richt ze de afdeling op en stelt ze het team samen dat zich volledig toelegt op het medium.

  • In 2009, wanneer RMB opteert voor een meer transversale commerciële organisatie, neemt Catherine de leiding over de afdeling 'Media Connections' die instaat voor het contact tussen de regie en al haar mediapartners, en ook voor het creëren van producten (tv, radio en digital).

  • In 2017 wordt ze directrice van de afdeling 'Development & Partnerships'. Haar taak is tweevoudig: de relaties met de bestaande mediapartners consolideren, om de reclame-inventaris te optimaliseren, en daarnaast ook de ontwikkelingsstrategie van het bedrijf ontwikkelen, via het vinden van nieuwe contentuitgevers.

 

Catherine Servaes verlaat RMB op 31 maart met "een uitstekende herinnering aan de fantastische ervaring met boeiende en aangename contacten en medewerkers". Tot die datum zorgt ze er samen met het directiecomité van RMB (*) voor dat de overgang vlot zal verlopen.

 

Catherine heeft enorm bijgedragen tot de opbouw van de bevoorrechte relaties  van RMB met zijn mediapartners. En, zoals Yves Gérard, CEO van RMB bevestigt, is het met pijn in het hart dat we haar zien vertrekken:

 

"Ik zal Catherine wellicht nooit voldoende kunnen bedanken voor haar trouw aan RMB en het werk dat ze er leverde. In dit bedrijf zijn zij en ik niet enkel collega's en bondgenoten, maar ook vrienden. Catherine heeft alle ontwikkelingen van de regie meegemaakt: ze droeg er in grote mate toe bij dat die een succes werden en dat RMB uitgroeide tot toonaangevende reclameregie in België. Samen met haar is er ook een stukje van RMB's ziel dat - ver van onze woelige reclamemarkt - vertrekt naar nieuwe horizonten. Ik wens haar van harte een succesvolle ontwikkeling toe. Dank u Catherine."

 

Valérie Janssens treedt toe tot het directiecomité van RMB

 

De benoeming van Valérie Janssens tot 'Development Director' maakt deel uit van de ontwikkelingsstrategie van RMB dat zijn businessmodel 2021-2022 wil aanpassen.

 

  • Als juriste van opleiding (UCL) en met een diploma 'Executive Master Marketing & Advertising' (Solvay Brussels School) op zak, gaat Valérie in 2010 aan de slag bij RMB als 'Director CRM & E-Communication'.

  • Vervolgens beheert ze als 'Project Manager & PMO' de diverse grote digitale projecten van de regie: implementatie van programmatic video buying, digital audio, addressable TV, enz.

  • Sinds 2019 is Valérie 'Head of Digital Transformation', de spil van het transformatieplan van RMB.

 

Vanaf 1 januari 2021 zal Valérie als 'Development Director' de digitale transformatie van het bedrijf verder in goede banen leiden. Daartoe beheert ze volgende dossiers:

 

  • aanpassing van de ERP (Enterprise Resource Planning) om de nieuwe realiteit van lineaire en niet-lineaire contexten te integreren in een crossmediale aanpak.

  • ontwikkeling van een modern dataplatform om datalogica in alle bedrijfsprocessen te introduceren.

  • implementatie van andere samenwerkingstools, technologische of mediapartnerships, en al dan niet kapitaalgerelateerde toenaderingen tot nieuwe samenwerkingspartners.
  • relatie met bestaande mediapartners van de regie voor strategische en technologische dossiers.

 

Yves Gérard, CEO van RMB licht toe dat de toetreding van Valérie tot het directiecomité een bijkomende troef is voor de toekomst van RMB:

 

"Valérie heeft het ideale profiel voor een functie met meerdere beheerstaken, die trouwens strategisch zijn voor het bedrijf. Dankzij haar opleiding en multidisciplinair parcours in de media- en telecomwereld ontwikkelde ze de perfecte kennis en 360° visie van de uitdagingen, behoeften, sterktes en zwaktes van RMB. Ik kijk ernaar uit Valérie in haar nieuwe functie van 'Development Director' te kunnen verwelkomen in het management van RMB. Valérie's bijdrage tot het collectieve werk van het directiecomité om onze transformatie in goede banen te leiden, zal de ontwikkeling van het bedrijf op dit cruciale moment nog relevanter maken".

 

Nog vragen? Aarzel niet contact op te nemen met:

 

 

(*) Het directiecomité van RMB is samengesteld uit: Yves Gérard (CEO), Massimo Papa (Deputy General Director), Grégory Vandenschrick (Sales Director), Aurélie Clément (Trading & Revenue Director), Sandrine Penninckx (Marketing & Communication Director), Patricia Brijnaert (Finance & Administration Director), Alain leroy (IT Director). Catherine Servaes (Development & Partnerships Director) blijft actief in het directiecomité tot 31 maart en Valérie Janssens (Development Director) wordt lid op 1 januari 2021.