Reclame-info-gezondheid

Reclame-info-gezondheid

Voor driekwart van alle Belgen vormt de gezondheid een van de hoofdbekommernissen. De gezondheid is ook gekoppeld aan heel wat aspecten in ons dagelijks leven: geneesmiddelenconsumptie, ziekteverzekering, lichaamsbeweging, dieet en voeding enz.

 

De consumenten zijn zich ervan bewust geworden dat ze hun gezondheid gedeeltelijk zelf kunnen bepalen en staan daarom tegelijk kritisch en aandachtig tegenover alle communicatie over dit thema. De FACT-peiling van RMB Marketing plaatst dit onderwerp onder de scanner zodat de adverteerders meer te weten komen over de motivaties van de burger op vlak van consumptie en naar hun perceptie van de gezondheidsinformatie.

 

Enkele bevindingen:

  • Niet minder dan 36 % van de huidige rokers wenst de sigaret vaarwel te zeggen!
  • Jaarlijks volgt 15 % van de Belgen een dieet!
  • De helft van de Belgen neemt vitaminen; 40 % gebruikt voedingssupplementen!
  • Mentaal gevaar: een op vijf personen is down en een op vier kampt met stress!
  • Maar liefst 85 % van de Belgen kiest voor zelfmedicatie bij doordeweekse infecties!
  • In 70 % van de gevallen speelt het advies van de specialist, arts of apotheker een rol bij de keuze van een OTC-geneesmiddel!
  • Voeding: de consument schenkt aandacht aan gezondheidsclaims! Afhankelijk van de merkbelofte schommelt de aantrekkingskracht voor het behoud van het gezondheidskapitaal tussen 20 en 60 %.
  • Voeding: algemeen gesproken voelt een derde van de consumenten zich meer aangesproken door gezondheidsargumenten dan door andere reclame.

 

De peiling:

Nationale peiling (onlinevragenlijst); 18-64-jarigen; 1.250 interviews; field: maart 2011; publicatie: mei 2011

 

Documenten