'Groene' communicatie

'Groene' communicatie

Elke dag opnieuw horen we praten over de bescherming van het leefmilieu en energiebesparing. Als burger staat het goed om te beweren dat men zich aangesproken voelt door deze problematiek. Hoe groot is echter onze echte betrokkenheid bij de bescherming van het leefmilieu?

 

Heel wat merken en ondernemingen leggen in hun communicatie de nadruk op de ‘groene’ kwaliteiten van hun producten, diensten of productieprocessen. Hebben deze argumenten echter een impact op de consument? Voor de Belgische markt zijn onderbouwde antwoorden op deze vragen eerder zeldzaam... Om dit gebrek aan informatie weg te werken, wijdt RMB Marketing een van zijn FACT-peilingen aan verantwoord consumeren en energiebesparing.

 

Enkele bevindingen:

  • Maar liefst 90 % van de burgers levert inspanningen om het milieu te beschermen
  • Niet minder dan 70 % van de bevolking heeft recent zijn energieverbruik verminderd
  • 54 % van de Belgen besteedt aandacht aan de 'groene' merken
  • Bij de automobilisten zou 79 % een 'ecopremie' boven zijn voorkeurswagen verkiezen
  • Nog bij de automobilisten is 30 % bereid om meer te betalen voor een 'schone' wagen
  • Milieubescherming en energiebesparing: 80 % van de Belgen gaan op zoek naar informatie daarover in de media
  • Liefst 65 % van de hogere sociale klassen is overtuigd 'green-minded'

 

De peiling:

Nationale peiling (onlinevragenlijst); 18-54-jarigen; 1.200 interviews; field: juli 2010; publicatie: september 2010

 

Documenten