Objectiviteit van de cijfers

Het bewijs in cijfers

Consumptie na de crisis

Consumptie na de crisis

In een context van economische heropleving houdt RMB Marketing een peiling bij de consumenten om de evolutie na te gaan van de percepties en de aankoopintenties.

 

De peiling is gericht op de veranderingen die een impact hebben gehad op de shoppers, op hun relatie met de nationale merken en op hun verwachtingen en verlangens. De studie focust hierbij op personen die het meest geneigd zijn te consumeren en aan te kopen.

 

Enkele bevindingen:

  • Niet minder dan 55 % van de Belgen gebruikt regelmatig kortingsbons! De crisis verstoort de consumptiepatronen: aankopen moeten doordacht en slim gebeuren en gerechtvaardigd zijn…
  • Voorkeursgraad A-merken: drie punten gezakt op twee jaar tijd! Deze voorkeur neemt verder af wanneer de initiële getrouwheid laag is…
  • 67 % van de 'brand lovers' hecht belang aan de prijs! Slechts 13 % kiest echter voor een ander merk op basis van lopende promoties…
  • Slechts 7 % van de consumenten verkiest een goedkoper product boven kwaliteit! De crisis werkt als een katalysator, en zorgt ervoor dat de verwachtingen en eisen groter worden...
  • Sociaal hogere klassen geven meer uit! Op basis van een gevoel van comfort kunnen de klassen 1-4 een keuze maken uit de verschillende merkbeloften…

 

De peiling:

Nationale peiling (online vragenlijst); 18-54-jarigen; 2.000 interviews; field: maart 2010; publicatie: juli 2010

 

Documenten