Objectiviteit van de cijfers

Het bewijs in cijfers

MediaXperience-typologie

MediaXperience-typologie

MediaXperience, het crossmedia-onderzoek van RMB dat in mei 2016 op de markt verscheen, leverde een schat aan learnings op over de mediagewoonten van de Belgen. RMB biedt u een speciaal dossier. Dit speciale dossier over de typologie van de mediaconsumenten, onderscheidt 5 grote gedragswijzen bij onze Belgische bevolking.

 

Vier van de vijf groepen laten zich typeren door een overheersend medium, zelfs al consumeren ze ook andere media. De laatste cluster toont een beter evenwicht in het gebruik van de verschillende media ; het onderscheidt zich hoofdzakelijk via de recente consumptiewijzen.

 

De 5 typen mediaconsumenten, in volgorde van belangrijkheid:

1) TV addicts (33% van de bevolking): de televisie bepaalt het ritme van hun dagelijks leven

2) Radio partners (23% van de bevolking): ze luisteren 3 keer langer naar de radio

3) Web lovers (19% van de bevolking): hoog internetgebruik

4) Video gluttons (15% van de bevolking): ze bekijken een beetje van alles

5) Novators (10% van de bevolking): ze verbruiken media anders

 

Samen zijn de twee eerste clusters goed voor 53% van de bevolking en weerspiegelen ze de trend bij de Belgen om nu nog de voorkeur te geven aan de grote referentiemedia televisie en radio. Ondanks de toenemende penetratie van nieuwe devices (tablet, smartphone, enz.) en de ontwikkeling van alternatieve manieren van mediagebruik, vormen de Novators, d.w.z. de individuen die zeer nauw betrokken zijn bij de nieuwe mediapraktijken, de minst grote consumentengroep in aantal individuen. De erg trendy mediaconsument, aangetrokken door de nieuwe merken en op de hoogte van de nieuwste snufjes, vertegenwoordigt slechts een tiende van de Belgen.

 

Ontdek alles over het mediagedrag van de vijf MediaXperience-typologiegroepen