Mediaconsumptie vrouwen

Mediaconsumptie vrouwen

Vergeleken met mannen verbruiken vrouwen media op een specifieke manier. Internationale vrouwendag op 8 maart is een perfecte gelegenheid om enkele van de belangrijkste insights mee te geven.

Vrouwen en RMB-merken

  • Zowel de tv-zenders, radiozenders, websites als digitale platformen, de merken in regie bereiken samen dagelijks een flink aantal vrouwen van 18 tot 54 jaar (daily reach potential).

  • De 3 meest selectieve tv-programma's op de doelgroep 'vrouwen 18-54' zijn (regelmatig terugkerende uitzendingen, behalve films) :

  • De 3 radio's die het best zijn afgestemd op de doelgroep 'vrouwen 18-54' zijn:

  • De 3 sterkste digitale merken, het best aansluiten bij de doelgroep 'vrouwen 18-54' zijn:

Bron TV: CIM-Audimetrie, Zuiden, daily reach 10 min (La Une, La Deux, AB3, ABXPLORE, NRJ Hits TV) & affinity index, febr. 2018

Bron Radio: CIM Radio 2017-Waves 1-2-3, Zuiden, daily reach (RTBF, NRJ, DH Radio) & affinity index

Bron Internet: CIM Internet, Zuiden, daily reach (RTBF, NRJ, sites IPM & Adux) & affinity index, jan. 2018

 

Mediaconsumptie algemeen

  • Met een dagelijkse consumptietijd van 08u37 besteden vrouwen iets minder tijd aan de media dan mannen (-8%). Bron: MediaXperience, nationaal, universum 15-64 jaar.

 

  • Vrouwen doen nauwelijks meer aan multitasking dan mannen: dagelijks is 43% van hen (vs 40% bij mannen) bezig met verschillende media-activiteiten tegelijk. Bron: MediaXperience, nationaal, universum 15-64 jaar.

 

Videoconsumptie

  • Vrouwen consumeren meer tv- en videocontent dan mannen: 43% (vs 36% bij mannen) van hun mediavolume gaat naar tv-video. Bron: MediaXperience, nationaal, universum 15-64 jaar.

 

  • Er zijn niettemin minder vrouwen dan mannen die tv-programma's of video's online bekijken: 30% van hen (vs 37% bij mannen) keken online in de afgelopen maanden. Bron: Cim Establishment survey 2017, nationaal, universum 12+.
  • Televisie in strikte zin (consumptie via tv-scherm) is een iets vrouwelijker medium. Het tv-publiek bestaat uit 54% vrouwen en 46% mannen. 76% van de vrouwen (vs 72% bij de mannen) kijkt dagelijks tv. De vrouwelijke kijkers brengen gemiddeld 04u12 (vs 03u56 bij de mannelijke kijkers) door voor het tv-scherm. Bron: CIM-Audimetrie, jan-dec 2017, nationaal, universum 4+.

 

  • Vrouwen zijn iets meer dan mannen geneigd om uitzendingen uitgesteld te bekijken op tv: de 'time-shifted viewing' (7 dagen viewing) vertegenwoordigt 16% van het tv-bereik van de vrouwen (vs 14% bij de mannen). Bron: CIM-Audimetrie, jan-dec 2017, nationaal, universum 4+.

 

  • Er zijn iets meer vrouwen dan mannen die aan 'second screen' doen: 27% van de vrouwen (vs 23% bij de mannen) kijkt dagelijks televisie en consumeert op een bepaald moment tegelijk nog een ander mediamerk op een tweede toestel met scherm (pc, tablet, gsm/smartphone of smartwatch). Bron: MediaXperience, nationaal, universum 15-64 jaar.

 

Audioconsumptie

  • Vrouwen luisteren min of meer op dezelfde manier dan mannen naar de radiozenders. Ze behalen een daily reach van 74% (vs 76% bij de mannen) en een dagelijkse luistertijd van 03u59 (vs 04u07 bij de mannen). Bron: CIM Radio 2017-W3, nationaal, universum 12+.

 

  • Er zijn echter minder vrouwen dan mannen die radio, podcasts of muziek online beluisteren: 26% van hen (vs 33% bij de mannen) luisterden online in de afgelopen maanden. Bron: CIM Establishment survey 2017, nationaal, universum 12+.

 

  • Muziekstreaming via speciale diensten (Spotify, Deezer, enz.) is ook minder populair bij vrouwen dan bij mannen: 44% van de vrouwen is in de loop van de afgelopen maanden aangesloten op dit soort platforms (vs 56% bij de mannen). Slechts 5% van de vrouwen heeft een betaalabonnement (vs 7% bij de mannen). Bron: CIM Establishment survey 2017, nationaal, universum 12+.

 

  • Het belang van de plaats waar audiocontent geconsumeerd wordt (radiozenders en andere) varieert sterk tussen vrouwen en mannen. Thuis is de belangrijkste consumptieplaats voor zowel vrouwen als mannen, maar het percentage verschilt: vrouwen luisteren 51% van de tijd die ze besteden aan audioconsumptie 'thuis' (vs 40% bij de mannen). 'Op het werk' is goed voor 18% van het luistervolume van de vrouwen (vs 26% bij de mannen). En 'in de auto' vertegenwoordigt zowel bij vrouwen als mannen 19% van het audioconsumptie. Bron: MediaXperience, nationaal, universum 15-64 jaar.

 

Webconsumptie

  • Vrouwen zijn minder fan van het internet dan mannen: 23% (vs 28% bij de mannen) van hun mediaconsumptie gebeurt op het net. Bron: MediaXperience, nationaal, universum 15-64 jaar.

 

  • Alle activiteiten gecombineerd (media of andere), blijven vrouwen achter in webgebruik: 81% van hen (vs 88% bij de mannen) gaan in de loop van een gemiddelde maand online. Bron: CIM Establishment survey 2017, nationaal, universum 12+.

 

  • Wat de activiteit op internet ook is, vrouwen gebruiken het minder dan mannen. Enkel wat betreft het gebruik van sociale netwerken, blogs of forums staan vrouwen en mannen op gelijke voet: 52% van de vrouwen en mannen waren hiervoor online actief in de afgelopen maanden. De drie activiteiten die voor de grootste kloof tussen vrouwen en mannen zorgen, zijn: online games (13% bij de vrouwen vs 22% bij de mannen), gratis downloaden van software of apps (18% bij de vrouwen vs 29% bij de mannen) en gratis downloaden van films of video's (14% bij de vrouwen vs 20% bij de mannen). Bron: CIM Establishment survey 2017, nationaal, universum 12+.

 

  • Aangezien vrouwen minder online actief zijn dan mannen, is het gebruik van de devices om online te gaan ook minder groot. De toestellen die vrouwen en mannen qua gebruik dichter bij elkaar brengen, zijn: de tablet (29% vrouwen gebruiken hem in de loop van een gemiddelde maand vs 32% mannen), de laptop thuis (49% vrouwen vs 53% mannen) en de smartphone (54% vrouwen vs 60% mannen). De devices die voor een groot verschil zorgen tussen vrouwen en mannen zijn: de gameconsole (2% vrouwen gebruiken deze in de loop van een gemiddelde maand vs 9% mannen) en de vaste pc thuis (18% vrouwen vs 30% mannen). Bron: CIM Establishment survey 2017, nationaal, universum 12+.

 

  • Zijn ze ontvankelijker voor digitale reclame of minder handig om een ad blocker te installeren? Slechts 17% van de vrouwen (vs 26% van de mannen) verklaart een systeem te gebruiken om reclame op internet te verwijderen. CIM Establishment survey 2017, nationaal, universum 12+.