CIM RAM - 2018/03-06

CIM RAM - 2018/03-06

Het CIM heeft net de laatste radio-bereikcijfers in België bekendgemaakt. De cijfers hebben betrekking op de periode maart-juni 2018, 2e golf van de CIM-radiostudie.

De radio's in regie bereiken in totaal ruim 1,6 miljoen luisteraars per dag. Qua gecumuleerd totaal maandag-zondag staat het RMB-aanbod aan kop, met wekelijks ruim 2,4 miljoen luisteraars. Wat reclame betreft, is de Franstalige radiomarkt bijna perfect in evenwicht: het commercieel marktaandeel van RMB bedraagt 49%. Dit betekent dat RMB bijna de helft van het potentieel van het koopbare radioaanbod heeft in het zuiden van het land.

 

VIVACITE: KOPLOPER IN WALLONIË & OCHTENDPIEK

Met een marktaandeel van 14.5% voor alle 12+, staat VivaCité op gelijke hoogte als Nostalgie (14.9%). De zender miste op een haar na de titel van favoriete Franstalige radio, maar kan wel prat gaan op andere buitengewone prestaties: Nr. 1 in Wallonië (16.2% share) en de VVA-doelgroep (15.6% share). VivaCité is ook de meeste beluisterde radio in de ochtend: dagelijks meer dan 465.000 luisteraars tussen 06u00 en 09u00. Leiderschap in deze maandag-tot-vrijdagsegment met een marktaandeel van 20.2%

 

NRJ: ONMISBAAR BIJ DE - 35 JAAR

NRJ slaat alle records van het Zuiden bij de doelgroep 12-24 jaar: hoogste bereik (161.000 luisteraars per dag), leider qua marktaandeel (20.0%), scherpste profiel (46% van het luisterpubliek) en topselectiviteit (index 247). Bij de ruimere doelgroep 12-34 jaar neemt de muziekradio de 1e plaats qua weekbereik (459.600 luisteraars per week).

 

CLASSIC 21: MOOIE DYNAMIEK BIJ DE SG 1-4

Classic 21 behaalt een comfortabel marktaandeel van 10.7% bij de 12+. Met deze performance plaatst de zender zich in de eerste helft van de top van belangrijkste Franstalige radio's. Classic 21 onderscheidt zich vooral bij de hoogste sociale groepen: met een marktaandeel van 13.6% sleept de radio het grootste aandeel van de groepen 1-4 in de wacht. Classic 21 kan ook prat gaan op de titel 'langste luisterduur' (155’ per dag bij de 12+).

 

PURE: EEN UITSTEKEND GEPROFILEERDE RADIO

Pure scoort nog altijd het beste bij de 18-44-jarigen (3.9% marktaandeel) of aangrenzende doelgroepen. Deze radio is optimaal afgestemd op een reeks doelgroepen die erg begeerd zijn op de reclamemarkt. In deze recente CIM-golf onthouden we vooral Pure's selectiviteit bij de VVA 18-44 (index 158) en bij de werkenden (index 193 managers/werknemers) die deze van alle andere radio's in het Zuiden overtreft.

 

DH RADIO WERFT NIEUWE LUISTERAARS

DH Radio vindt zijn weg… Met zijn 64.200 dagelijkse en 148.000  wekelijkse luisteraars, krijgt de radio steeds meer vaste voet in het Zuiden. Nog een troef van deze zender: zijn verankering bij de volwassenen van middelbare leeftijd, mannen of vrouwen (selectiviteitsindex 137 bij de 18-44-jarigen).

 

We geven nog even mee dat in januari 2018 belangrijke methodologische wijzigingen aangebracht werden in de CIM Radiostudie: overschakeling van een 100% face-to-face rekrutering naar een combinatie van face-to-face én onlinerekrutering, nieuwe steekproefprocedure en contactname, bijkomende nieuwe wegingscriteria, meer continu publicatietempo,…

Deze wijzigingen zorgen ervoor dat vergelijkingen met het verleden niet meer mogelijk zijn. Er is dus nog wat bijstelwerk nodig om meer stabiliteit te verzekeren.