Speciaal 'Info'-dossier

Speciaal 'Info'-dossier

Naar aanleiding van de Werelddag van de Telecommunicatie en Informatiemaatschappij op 17 mei stelde de MarCom-afdeling van RMB een dossier samen over informatieconsumptie.

Is de Belg dol op nieuws? Via welke media wint hij vooral informatie in? In welke kanalen heeft hij het meeste vertrouwen? De analyse verzamelt insights uit verschillende bronnen en trekt er de belangrijkste conclusies uit.

Informatie is voor de mensen een elementaire mediacontent. De Belgische burger is, ongeacht zijn leeftijd, dol op dit soort programma's. Dat blijkt, wat televisie betreft, bijvoorbeeld uit de positieve verhouding tussen het informatie-aandeel in het geconsumeerde mediavolume en het aandeel van diezelfde informatie in het aangeboden mediavolume: informatie vertegenwoordigt 19% van de kijkduur, maar slechts 15% van het programma-aanbod van de generalistische tv-zenders. Met andere woorden, informatie op televisie wordt 'over-geconsumeerd'!

Gezien deze voorliefde voor informatie is de verspreiding ervan dus een zeer belangrijk aandachtspunt voor de media. Elk medium heeft zijn karakteristieken, troeven en publiek. De sociale media groeien nog steeds en worden beschouwd als een echte bron van informatie, ook al blijft enig wantrouwen raadzaam…

Hoewel het 'fake news'-fenomeen het vertrouwen enigszins ondermijnt, zijn de Belgen toch van mening dat hun media betrouwbare informatie bieden.

 

En om af te ronden: de traditionele media krijgen nog steeds de voorkeur om nieuws te consumeren.

 

Klik hier voor meer informatie.