CIM RAM 2021/03-06
Het CIM publiceerde onlangs de resultaten van de laatste golf van zijn radiometing. Het veldwerk vond plaats van maart tot juni 2021. Enkele kerncijfers van het RMB-aanbod:
De radio's in regie bij RMB trekken samen dagelijks 1,5 miljoen en wekelijks ruim 2,3 miljoen luisteraars. Het commerciële marktaandeel van RMB bedraagt 50,2%.
RMB beschikt dus over de helft van het potentieel van het koopbare radioaanbod.
Het beste nieuws voor de merken in regie:
Met een marktaandeel van 14,1% bij de 12+ zit VivaCité Radio Nostalgie op de hielen. Beide radio's strijden voor de eerste plaats in een nek-aan-nekrace.
VivaCité daarentegen is veruit de 1e Franstalige radio qua dagbereik: ruim 509.000 luisteraars stemmen dagelijks af op de RTBF-radio die dicht bij het publiek staat.
NRJ, waarvan het bereikaandeel bij de 12+ toeneemt dankzij een stijgende luisterduur, blijft koploper bij de 18-24-jarigen met een marktaandeel van 17%.
De hitradio verstevigt zijn positie bij de jongvolwassenen. Met een hogere selectiviteit (index 151) en profielpercentage (62%) is NRJ de eerste 'grote' Franstalige radio (*) die uitstekend is afgestemd op de 18-44-jarigen.
Les chiffres des marques en régie :
TECHNISCHE GEGEVENS
- Bron: CIM RAM, Zuiden, ma-zo, 05u00-24u00, totaal RMB = met DAB+
- Rekrutering: 01/03/2021 – 30/06/2021
- RMB-aanbod: 100% = RMB (La Première, VivaCité, Classic 21, Tipik, Musiq’3, NRJ en DH Radio) + IP (Bel RTL, Radio Contact, Nostalgie, Fun, Chérie, Mint, Must FM, Maximum en BXFM). Mediaplanningsgolf: CIM RAM 01-06 2020 + CIM RAM 09 2020 – 02 2021 + CIM RAM 03-06 2021
(*) na Jam, Tarmac en Antipode |