Objectiviteit van de cijfers

Het bewijs in cijfers

CIM RAM 2021/09-12

CIM RAM 2021/09-12

Het CIM publiceerde recent de resultaten van de laatste golf van zijn RAM-studie. Het veldwerk vond plaats van September tot December 2021. Enkele kerncijfers van het RMB-aanbod:

 

 

 

De radio’s in regie bij RMB trekken samen dagelijks bijna 1,5 miljoen en wekelijks ruim 2,3 miljoen luisteraars.

Het commerciële marktaandeel van RMB, dat ten opzichte van de vorige golf gestegen is met 1%, bedraagt 48,9%.

RMB beschikt dus over de helft van het potentieel van het koopbare radioaanbod in het zuiden van het land.

 

Het beste nieuws voor de merken in regie:

 

 

NRJ blijft het meest populaire radiostation voor jongeren, wat blijkt uit zijn leiderspositie bij de 12-24-jarigen, met een weekbereik van 24,1%. De 'Hit Music Only'-zender trekt wekelijks dus ruim 187.000 jonge luisteraars.

Daar heeft de Wake-up Show ergens mee te maken. Deze ochtendshow is tijdens de week, van 6 tot 9 uur, immers het meest selectief bij de 12-24-jarigen.

Met een dagbereik van 8,5% is NRJ de tweede Franstalige zender die de meeste betrokken luisteraars van de 18-44-jarigen aanspreekt. Het publiek van de zender met het panterlogo bestaat daarentegen voor 60% uit 18-44-jarige luisteraars.

 

 

Met een marktaandeel van 13,6% bij de 12+ zit VivaCité Radio Nostalgie op de hielen. Beide radio’s strijden voor de leidersplaats.

Qua dagbereik daarentegen is VivaCité veruit de 1e Franstalige radio: ruim 510.000 luisteraars stemmen dagelijks af op de RTBF-radio die dicht bij het publiek staat, i.e. 12% van de 12+ bevolking.

Dit leiderschap vertaalt zich ook in een duidelijke dominantie van VivaCité wat betreft drive time tijdens de week, met ruim 390.000 luisteraars die elke ochtend tussen 6 en 9 uur afstemmen op de zender.

  

 

TIPIK mag er prat op gaan de zender te zijn die de grootste vooruitgang boekt in deze laatste golf, met een stijging van bijna 6% commercial share bij de 12+. Deze groei heeft vooral te maken met de forse stijging +8% van het dagbereik bij de ‘gezinnen met kinderen’!

 

Het 360° merk dat mikt op generatie Y ging in deze laatste golf de uitdaging met succes aan en blijft de meest selectieve zender bij de 18-44 SG1-4. De radio van de millennials consolideert bovendien zijn positie met een forse selectiviteitsstijging bij de 12-34 van ruim 10% en een weekbereik die dezelfde trend volgt: +6%!

 

 

Volgens deze laatste golf blijft Classic 21 koploper bij de SG 1-4. Dankzij een 3,7% toename van zijn marktaandeel bij deze doelgroep verstevigt de zender zijn positie nog wat meer bij de hogere sociale groepen.

De radio van de rock n' pop-generatie behoudt ook zijn aantrekkingskracht bij de managers met een marktaandeel dat 6% is gestegen en nu 14,7% bedraagt.

Met een gemiddelde luisterduur van 161 minuten voor de hele bevolking, blijft Classic 21 de meest boeiende en langst beluisterde zender!

 

 

De cijfers van de merken in regie:

 

 

 

TECHNISCHE GEGEVENS

 

  • Bron: CIM RAM, Zuiden, ma-zo, 05u00-24u00, totaal RMB = met DAB+
  • Rekrutering: 01/09/2021 – 31/12/2021
  • RMB-aanbod: 100% = RMB (La Première, VivaCité, Classic 21, Tipik, Musiq’3, NRJ en DH Radio) + IP (Bel RTL, Radio Contact, Nostalgie, Fun, Chérie, Mint, Must FM, Maximum en BXFM). Mediaplanningsgolf: CIM RAM 03-06 2021 + CIM RAM 05-08 2021 + CIM RAM 09-12 2021