CIM RAM 2022/05-08

CIM RAM 2022/05-08

Het CIM publiceerde de resultaten van de laatste golf van zijn RAM-studie. Het veldwerk vond plaats van mei tot augustus 2022. Hieronder enkele van de belangrijkste cijfers van het RMB-aanbod:

 

 

De radio's in regie bij RMB trekken dagelijks ruim 1,5 miljoen luisteraars. Dat is een stijging van 1% vergeleken met de vorige golf. Wekelijks bereiken alle zenders samen bijna 2,35 miljoen luisteraars.

Het commerciële marktaandeel van RMB neemt 1% toe versus de vorige golf en bedraagt 50,1%.

RMB beschikt dus over de helft van het potentieel van het inkoopbare radioaanbod in het zuiden van het land.

 

Het beste nieuws voor de merken in regie:

 

 

DH RADIO, de zender die sinds de toetreding van LN24 in IPM Group LN RADIO heet, presteert behoorlijk in deze golf: het commerciële marktaandeel van deze Franstalige radiozender steeg met bijna 20%.

Het radiostation bereikt nu dagelijks 46.000 luisteraars, versus 43.000 in de vorige golf.

Belangrijk om te vermelden: de zender is de op één na meest selectieve radio op de 25-54 SG 1-4 (126) en laat de langste luistertijd bij de zelfstandigen noteren, namelijk 3u58 per dag.  

 

 

Ook Classic 21 neemt een prominente plaats in deze golf, met + 10% commercieel marktaandeel in het zuiden van het land bij de 12+.

De zender is nog steeds koploper bij de zelfstandigen, met een commercieel marktaandeel van 15%.  

Classic 21 blijft vooral mannen aantrekken en is het meest selectief bij deze groep (148): de zender bereikt elke week maar liefst 336.000 mannelijke luisteraars.

 

 

NRJ laat zich in deze golf ook niet onbetuigd, met 5% stijging van zijn commerciële marktaandeel.

De zender is vooral performant bij de jongeren en behoudt zijn leiderspositie bij de 12-24-jarigen met een weekbereik van 24%.

 

 

Ook TIPIK ziet in deze golf zijn commerciële marktaandeel stijgen (+10%).

De radiozender van het 360°-mediamerk bevestigt zijn reeds behaalde puike prestaties en zijn ambitie om een onmisbare speler te worden bij de 12-34-jarigen. Dankzij een toename van 10% in zijn dagelijkse dekking bereikt de radio nu dagelijks 79.000 luisteraars van 12 tot 34 jaar.

TIPIK radio is ook het selectiefst bij de 18-44 SG1-4 (139).

 

 

Vivacité blijft de meest geconsumeerde zender in het zuiden van het land en bereikt 874.000 luisteraars per week.

Deze lokaal getinte radio die dicht bij het publiek staat wordt beluisterd door 13% van de 18-plussers, wat heel wat mooie commerciële opportuniteiten creëert.

Vivacité behoudt zijn leiderspositie bij de VVA met een weekbereik van 22%.

 

 

La Première blijft de populairste radiozender voor managers, met een dagbereik van 15,4%.

Dankzij een programmering die inzet op informatie en cultuur, trekt La Première de meer bemiddelde profielen aan, zoals blijkt uit zijn leiderspositie in de sociale groepen 1 en 2, waar La Première 11,5% marktaandeel haalt.

 

De cijfers van onze verschillende merken (12+)

 

 

 

TECHNISCHE GEGEVENS

  • Bron: CIM RAM, Zuiden, maandag-zondag, 05u00-24u00, totaal RMB = met DAB+
  • Rekrutering: 01/05/22 - 31/08/22
  • RMB-aanbod: 100% = RMB (La Première, VivaCité, Classic 21, Tipik, Musiq’3, NRJ en /DH Radio) + IP (Bel RTL, Radio Contact, Nostalgie, Fun, Chérie, Mint, Must FM, Maximum en BXFM).
  • Mediaplanningsgolf: CIM RAM 09-12 2021 + CIM RAM 01-04 2022 + CIM RAM 05-08 2022