CIM RAM 2022/09-12

CIM RAM 2022/09-12

Het CIM publiceerde onlangs de resultaten van de laatste golf van zijn Radio-studie. Het veldwerk vond plaats van september tot december 2022. Hieronder vindt u enkele van de belangrijkste cijfers van het RMB-aanbod:

 

De radio's in regie bij RMB trekken dagelijks ruim 1,53 miljoen luisteraars. Vergeleken met de vorige golf is dat een stabiel resultaat. Alle zenders samen bereiken wekelijks bijna 2,4 miljoen luisteraars.

 

Ook het commerciële marktaandeel van RMB blijft stabiel versus de vorige golf en haalt 49,8%. RMB beschikt dus over de helft van het potentieel van het inkoopbare radioaanbod in het zuiden van het land.  

 

Het goede nieuws voor de merken in regie:

 

 

NRJ blijft het goed doen bij de jongeren (12-24 jaar) en laat een flinke stijging van 5% noteren in zijn wekelijkse dekking. De 'Hit Music Only!'-zender behoudt zijn leiderschap en bereikt nu elke week bijna één op de vier jongere, i.e. 188.000 individuen van 12 tot 24 jaar. NRJ versterkt ook zijn positie bij een algemenere doelgroep: de radiozender neemt immers de tweede plaats in qua dagelijks en wekelijks bereik bij de 18-44-jarigen, met respectievelijk 8,8% (+4% vs. W-1) en 20,4% (+5% vs. W-1). NRJ is de Franstalige zender die in deze laatste golf de mooiste vooruitgang boekt qua commercieel marktaandeel, namelijk 11% (12+).

 

 

 

 

De lokaal getinte radiozender blijft de meest beluisterde zender in Franstalig België en behoudt golf na golf zijn bereik. De trouw van VivaCité's luisteraars is overduidelijk: de dagelijkse dekking van 13% , bij de 18+, blijft immers stabiel (506.000 luisteraars/dag). VivaCité blijft de zender die dagelijks ook het grootst aantal VVA 18 + ('voornaamste verantwoordelijke voor aankoop') aantrekt: bijna 407.000 luisteraars (13%). Zijn commercieel marktaandeel neemt in deze laatste golf bijna 2% toe (12+).

 

 

 

 

 

Classic 21 consolideert zijn positie als één van de meest beluisterde radiozenders in het zuiden van het land, met een groei van 6% in wekelijkse dekking bij de 12+, i.e. een bereik van 662.000 luisteraars per week. Het is van maandag- tot vrijdagochtend (06u00 - 09u00) dat Classic 21 het beste presteert en nieuwe luisteraars wint, met 7% toename van het dagbereik (12+). Nog steeds in dezelfde uurschijf (06u00 – 09u00) bereikt de zender nu elke ochtend van de week 19.000 managers, i.e. een stijging van 12% versus de vorige golf. Met 20% heeft Classic 21 nu het grootste commerciële marktaandeel bij de managers.

 

 

 

 

Tipik blijft golf na golf groeien. Het aantal dagelijks bereikte luisteraars is immers met 2% gestegen. Deze vooruitgang is nog uitgesprokener in de wekelijkse dekking met een toename van 8%, wat de mooiste groei is van alle zenders in Franstalig België samen. Tipik bereikt nu 398.000 luisteraars per week (12+)Met een stijging van 7% in wekelijkse dekking, en dus een bereik van 196.500 luisteraars van 12 tot 34 jaar per week, handhaaft de radiozender van het 360°-mediamerk van de RTBF zijn koers én zijn ambitie om een must bij de jongeren te worden. De radiozender blijft nog altijd even selectief bij de 18-44 SG 1-4 en behoudt zijn leiderspositie (139).

 

 

 

De RTBF-radio consolideert zijn leiderspositie bij de sociale groepen 1-2, met een stijging van 8% in dagelijkse dekking. La Première bereikt nu dagelijks 124.000 luisteraars SG 1-2.

 

 

 

 

 

 

 

 

LN Radio (voorheen DH RADIO) lokt wekelijks 104.400 luisteraars. De '100% Belgische music & news'-radio ziet zijn luistertijd stijgen tot gemiddeld 128 minuten per dag bij de doelgroep 12+.

 

 

 

 

 

 

 

 

TECHNISCHE GEGEVENS

  • Bron: CIM RAM, Zuiden, maandag-zondag, 05u00-24u00, totaal RMB = met DAB+
  • Rekrutering: 01/09/22 - 31/12/22
  • RMB-aanbod: 100% = RMB met DAB+ (La Première, VivaCité, Classic 21, Tipik, Musiq’3, NRJ en LN Radio) + IP (Bel RTL, Radio Contact, Nostalgie, Fun Radio).
  • Mediaplanningsgolf: CIM RAM 01-04 2022 + CIM RAM 05-08 2022 + CIM RAM 09-12 2022