Objectiviteit van de cijfers

Het bewijs in cijfers

Complementariteit TV&Web

Complementariteit TV&Web

Televisie en internet: deze twee media werden vroeger beschouwd als afzonderlijke communicatiekanalen die hetzelfde publiek moesten delen. In 2011 vestigen mediaspecialisten vooral de aandacht op de complementariteit van televisie en internet.

 

Deze complementariteit wordt echter hoofdzakelijk voorgesteld in dienst van tv: het internet maakt het mogelijk om doelgroepen te bereiken die de tv niet bereikt; het internet versterkt de impact van reclamecampagnes op tv enz. De FACT-peiling van RMB Marketing kiest evenwel voor een ander uitgangspunt: er wordt nagegaan welke links tv-kijkers leggen met het internet en sociale netwerken, en in welke mate de televisie de activiteit op het internet stimuleert. De peiling gaat ook de perceptie na van videoreclame op het internet bij Franstalige Belgische internetgebruikers.

 

Enkele bevindingen:

  • Niet minder dan 35 % van de respondenten heeft op het internet wel eens gediscussieerd over een op tv bekeken programma
  • Bij de tv-kijkers is 27 % lid geweest van een onlinefangroep van een tv-programma.
  • Maar liefst 68 % van de respondenten heeft al minstens één keer de website bezocht van een merk na het bekijken van een tv-spot
  • Niet minder dan 31 % heeft al geprobeerd om een tv-spot opnieuw te bekijken op het internet
  • Liefst 42 % is bereid om op de website van tv-zenders reclamespots te bekijken in ruil voor gratis content

 

De peiling:

Peiling in het zuidelijke landsgedeelte (onlinevragenlijst); 12-64-jarigen; 1.100 interviews; field: juni 2011; publicatie: september 2011

 

Documenten