Keytrade Bank – RMB lanceert 'Flutadvies'

Spreek slecht- of niet-geïnformeerde jongeren aan en maak uw merk bekend bij deze doelgroep! 

naamsbekendheid
merkbekendheid vergroten

Keytrade Bank – RMB lanceert 'Flutadvies'

Wilt u graag bekender worden bij jongeren die uw sector en merk niet goed kennen? De traditionele media (tv, radio digital, enzovoort) kunnen u zeker helpen.  

Maar er zijn ook alternatieven! Oplossingen die de beste hefbomen activeren om deze hypergeconnecteerde jongeren te bereiken. 'Brand content’ of content creation is één van deze opties.  

Met brand content kunt u zich onderscheiden door 'anders' te communiceren en uw doelgroep op een effectieve manier aan te spreken in hun eigen (jongeren)taal. 

Laat u inspireren door de ‘Flutadvies'-case, een succesverhaal dat RMB uitrolde voor adverteerder Keytrade Bank

12

Capsules

401k

weergaven

3%

betrokkenheidspercentage

Meer bewustzijn en aandacht

Wanneer jongeren een bank nodig hebben, worden ze meestal klant bij de bank van hun ouders, zonder te weten of die echt aan hun behoeften zal voldoen. Daarom wil Keytrade Bank zich beter bekendmaken bij de 18-34-jarigen. En tegelijk zich bij hen positioneren als een betrouwbare bank die jongeren begrijpt. 

  • Adverteerder: Keytrade Bank 
  • Doelgroep: 18-34 jaar 
  • Doelstellingen: bekendheid en 'consideration' (overweging)  
  • Campagne: september 2023 - februari 2024 
  • Format: short-form video's (90 sec.) 
  • Belangrijkste medium: sociale media
Met de 'Flutadvies'-campagne versterkte Keytrade Bank haar inzet op het vlak van financiële educatie, door te benadrukken hoe belangrijk het is om kritisch te blijven als het om geld gaat. Dankzij de disruptieve tone of voice - die zo typisch is voor onze bank - slaagden we erin de aandacht te trekken van een nieuwe, jongere doelgroep
Audrey Feyants, Head of Communication bij Keytrade Bank

Strategie

Op internet en op de sociale media komen jongeren in aanraking met heel wat ongeschikt en zelfs absurd advies. Dit verkeerde advies tackelen en de juiste weg tonen, dat is de strategie die Keytrade Bank moest helpen de aandacht van jongeren te trekken. 

 Het ‘Flutadvies'-concept is samen te vatten in drie punten: 

  • een 100% ‘native content’-campagne op de sociale media;
  • intensief gebruik van humor om de doelgroep te heroriënteren naar ernstig advies van de bank; 
  • samenwerking met een authentieke, bekende figuur die de taal van de jongeren spreekt.

Mediaplan

De 'Flutadvies'-campagne omvat 12 short-form video's van 90 seconden (zes in het Frans en zes in het Nederlands) die telkens een actueel probleem aansnijden, waarmee jongeren te maken kunnen krijgen.  

Deze video's: 

  • zijn echte sketches met Serine Ayari - een bekende Belgische comédienne met een grote community van jonge followers - die de rol van 'foute' raadgever met glans vertolkt;
  • vertonen grote gelijkenis met de content die jongeren consumeren op internet en de sociale media; 
  • zijn ontworpen om zoveel mogelijk interactie te creëren met de doelgroep;
  • zijn gemaakt in het Frans en het Nederlands, zodat de adverteerder een nationale campagne kan voeren, even krachtig in het noorden als in het zuiden van het land; 
  • zijn creatief en innovatief. De disruptieve tone of voice breekt met de gebruikelijke taal van de banken. De boodschap zet de kijker op het verkeerde been: de doelgroep krijgt immers het advies om precies het tegengestelde te doen dan wat aanbevolen wordt.
  • De video's werden verspreid op de Instragram- en TikTok-accounts van Serine Ayari, en op de website van Keytrade Bank.

Resultaten

Op de sociale media boekte de 'Flutadvies'-campagne uitstekende, louter organisch behaalde resultaten. De scores voldeden perfect aan de doelstellingen van de adverteerder.   

 
Markante feiten: 

  • het aantal views van de 12 short-form video's bereikte een hoogtepunt, zowel op Instagram als op TikTok;
  • de engagement rate ligt hoger dan het gemiddelde op de sociale media;
  • de audience retentiondie ook de gebruikelijke scores overtreft, toont aan hoe goed de content kan blijven boeien;
  • de completion rate is buitengewoon hoog.

Een enorme 'kers op de taart'!

Om de videocampagne van Keytrade extra weerklank te geven, werden er twee stand-up shows georganiseerd in de Kings Comedy Club in Brussel. Serine Ayari, de comédienne in de video's, nodigde er andere stand-uppers uit om samen met haar te lachen om het 'Flutadvies'.  

Via deze shows kon men zowel de community teasen als buzz creëren. In de aanloop naar de shows: Instagram-wedstrijd om tickets te winnen. Achteraf: Serine en haar followers postten stories op Instagram met fragmenten van de shows. Deze eerste digitale uitzending gaf de videocampagne van Keytrade Bank een boost en versnelde de sensibilisering van het publiek.  

In de Kings Comedy Club zorgden de shows voor een uitstekende zichtbaarheid van de adverteerder, die alom aanwezig was in de clubsetting via posters, beach flags, wall of fame en, het meest originele en verrassende element, rollen toiletpapier bedrukt met 'Flutadvies' en een QR-code die doorverwijst naar de Keytrade Bank-website.   

content creation communication campaign
Neem contact op met onze expert
Contact
Julie Degroof

Klantendienst

Gerelateerde content

meer zien
Success Stories
man die naar zijn telefoon lacht